Stormy Weather - Klimaatverandering en sociale rechtvaardigheid

Museum Arnhem presenteert tot en met 13 oktober de tentoonstelling Stormy Weather: klimaatverandering & sociale rechtvaardigheid. Internationale kunstenaars reflecteren op de huidige klimaatproblematiek in relatie tot de machtsongelijkheid op de wereld, nu en in het verleden. De kunstwerken maken duidelijk dat bij het tegengaan van klimaatverandering bovenal een eerlijkere sociale en politieke organisatie van de samenleving nodig is. De tentoonstelling is te zien in de tijdelijke presentatieruimte De Kerk aan Sint Walburgisplein 1 in Arnhem. Klik hier voor bezoekersinformatie van De Kerk

Stormy Weather
 kijkt naar de vervuiling en opwarming van de aarde met alle gevolgen voor land, water, lucht en organismen, als een politiek en ethisch vraagstuk. De geïndustrialiseerde wereld heeft decennialang het grootste aandeel gehad in de uitstoot van broeikasgassen en daar alle voordelen van geoogst. De meest kwetsbare bevolkingsgroepen, veelal in armere landen op het zuidelijk halfrond, zijn het minst verantwoordelijk voor de klimaatverandering. Maar zij worden er het hardst door getroffen en hebben weinig mogelijkheden om zich ertegen te beschermen.

StormyWeather_byRachelleStoffels_190727_web_5.jpg
Entree van De Kerk. Beeld door Rachelle Stoffels. 

Milieucrisis
De NOS meldde onlangs dat de wereld op weg is naar ‘klimaatapartheid’, waarbij de rijken zich een uitweg kunnen kopen uit de ernstige gevolgen van klimaatverandering, maar de armen er de dupe van worden. Dat is de stevige waarschuwing van mensenrechtendeskundige Philip Alston in een VN-rapport.

Daarnaast is klimaatproblematiek een veel voorkomend thema op de huidige Biënnale van Venetië. Werken over vervuilde oceanen, uitstervende dieren en verdwijnende koraalriffen kondigen de onomkeerbare milieuramp aan waar we met open ogen op afstormen.

StormyWeather_byRachelleStoffels_190727_web_45.jpg
Overzichtsfoto van Stormy Weather in De Kerk. Beeld: Rachelle Stoffels. 

Reflectie van 13 internationale kunstenaars 

Brook AndrewUrsula BiemannSerge Attukwei ClotteyMaarten Vanden EyndeGayle Chong KwanBritta Marakatt-LabbaFrauke Huber & Uwe MartinMary MattinglyMarianne NicolsonSteve RowellStéphanie RolandDenise Ferreira da Silva & Arjuna Neuman en Moffat Takadiwa.

Stormy Weather zoomt in op 'klimaatrechtvaardigheid'. Klimaatverandering wordt niet alleen beschouwd als een probleem van het fysieke milieu, maar eveneens als een politiek en ethisch vraagstuk. In de getoonde werken worden tal van urgente kwesties aangesneden zoals de stijging van de zeespiegel, plasticvervuiling, uitputting van grondstoffen en de snel in aantal en ernst toenemende natuurrampen. De kunstenaars koppelen deze fenomenen en ontwikkelingen aan mondiale politieke en sociaal-economische systemen, vanaf de koloniale tijd tot de huidige kapitalistische wereldeconomie, die de machts- en welvaartsongelijkheid in stand houdt.

Enkele kunstenaars uitgelicht

Serge Attukwei Clottey (1985, Ghana)
Speciaal voor de tentoonstelling maakte Serge Attukwei Clottey een monumentale sculptuur. Het is voor de eerste keer dat er werk van Attukwei Clottey getoond wordt in een Nederlandse kunstinstelling. Voor het werk gebruikte hij gele jerrycans die hij verzamelde op de straten en stranden van Accra. De jerrycans werden in de koloniale tijd vanuit Europa gebracht. Nu zorgen ze voor een immens afvalprobleem in Ghana, waar maar weinig mogelijkheden tot recycling zijn. 

StormyWeather_byRachelleStoffels_190727_web_2.jpg 
Serge Attukwei Clottey - GBOR TSUI (Visitor’s Heart) (2019), sculptuur van gele jerrycans 6 x 3 m. Courtesy van de kunstenaar, Durjoy Bangladesh Foundation en GNYP Gallery. Het werk is mogelijk gemaakt door de genereuze steun van de Durjoy Bangladesh Foundation (DBF). Beeld door Rachelle Stoffels. 

Brook Andrew (1970, Australië) 
Sinds de jaren negentig werkt Brook Andrew met archieven, collecties en gemeenschappen om thema's als kolonialisme, gemarginaliseerde groepen, onderbelichte geschiedenissen en inheemse culturen onder de aandacht te brengen. Andrew is van Wiradjuri (een groep die behoort tot de oorspronkelijk bewoners van Australië) en Schotse afkomst. Met zijn werk spoort Andrew publiek aan om dominante verhalen uit de geschiedenis te bevragen en biedt hij alternatieven voor de westerse lezingen van de wereld. Als eerste inheemse kunstenaar ooit, is Andrew aangesteld als curator van de 22e Biënnale van Sydney in 2020. 

StormyWeather_byRachelleStoffels_190727_web_118.jpg
Brook Andrew - The Weight of History, The Mark of Time (bol) (2015), opblaasbare nylon sculptuur met LED licht. Diameter 5 m. Courtesy van de kunstenaar. Het werk is gemaakt in opdracht van de Barangaroo Delivery Authority als onderdeel van de Welcome Celebrations, september 2015, Barangaroo, Sydney. Beeld door Rachelle Stoffels. 

Maarten Vanden Eynde (1977, België)
In zijn werk zoomt Maarten Vanden Eynde in op ontwikkelingen die de mensheid en de aarde ingrijpend beïnvloed hebben. De handel in bijvoorbeeld katoen, olie en mensen die zich veelal voltrok tussen Afrika, Amerika en Europa, speelde in de afgelopen eeuwen een doorslaggevende rol bij de ontwikkeling van de huidige machtsverhoudingen in de wereld. Vanden Eynde was in 2017 een van de finalisten van de BelgianArtPrize en de winnaar van de ING Public Prize

StormyWeather_byRachelleStoffels_190727_web_59.jpg
Rechts: Maarten Vanden Eynde - Around the World (2017), hout, metaal en 40015 km katoendraad, 200 x 500 x 200 cm. Courtesy van de kunstenaar en Meessen de Clercq, Brussel. Beeld door Rachelle Stoffels. 

StormyWeather_byRachelleStoffels_190727_web_157.jpg
Ils ont partagé le monde (2017), Maarten Vanden Eynde in samenwerking met de Congolese schilder Musasa, olie- en acrylverf en pen op hardboard, 9 x 60 x 40 x 3.5 cm. Courtesy van de kunstenaars en Meessen de Clercq, Brussel. Beeld door Rachelle Stoffels. 

Mary Mattingly (1979, VS) 
Mattingly onderzoekt duurzaamheid, klimaatverandering en ontheemding. In haar werk waarschuwt ze voor de gevolgen van milieuvervuiling en wijst ze tegelijkertijd op de relatie tussen politieke en economische krachten en onze verslechterende leefomgeving. Haar werk bestaat onder meer uit zelfgebouwde ecosystemen en mobiele omgevingen die antwoord proberen te geven op het concrete vraagstuk van hoe te overleven in een wereld die te warm, te nat of juist te droog wordt.

StormyWeather_byRachelleStoffels_190727_web_6.jpg
Mary Mattingly - Mining Sites (2016), satellietfoto’s van verschillende kobaltmijnen, onderdeel van Objects Unveiled (Cobalt). Courtesy van de kunstenaar. Beeld door Rachelle Stoffels. 

www.museumarnhem.nl gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.