Wij verbouwen, maar zijn open op diverse locaties!

Locatie: Erfgoedcentrum Rozet, Kortestraat 16 verdieping -1, 6811 EP Arnhem

Pop-up tentoonstelling 'Achter de schermen'

Zolang Museum Arnhem vanwege uitbreiding en vernieuwing gesloten is, maakt een speciaal team van registratiemedewerkers van de gelegenheid gebruik om de totale collectie in kaart te brengen. De registratiemedewerkers komen tijdens hun monnikenwerk prachtige objecten tegen. In 2020 belicht Museum Arnhem in de pop-up tentoonstelling Achter de schermen, in de sluisvitrine van Erfgoedcentrum Rozet, iedere maand een van die bijzondere ontdekkingen. Het Erfgoedcentrum is gratis te bezoeken voor iedereen, klik hier voor openingstijden. 

augustus 2020

Floral sculpture © Clinic (tulp, narcis en amaryllis) (2003) biokeramiek, Simone van Bakel (1966) is de keuze van Esmée Manubulu (28), projectmedewerker collectieregistratie.

“Ik begreep niet meteen wat dit voor objecten waren, maar toen ik hoorde hoe ze worden gebruikt, was ik meteen geïntrigeerd. Deze oer-Hollandse bloemen worden als sieraad onder de huid geplaatst, zodat daar een bloemvorm zichtbaar wordt. 

Ik heb sowieso een fascinatie voor aparte huidsieraden, bijvoorbeeld ook voor de ringen die mensen om hun nek dragen om deze te verlengen of schotels in de onderlip. 

Deze bloemsieraden zijn gemaakt van wit biokeramiek, een materiaal dat stroef aanvoelt. Het wordt vooral medisch toegepast in implantaten voor orthopedie, coatings op hartkleppen, kunstligamenten en tandheelkundige implantaten. 

Kunstenares Simone van Bakel heeft zich voor deze huidsieraden laten inspireren door een website waarop mensen zich, behalve met piercings en tatoeages, tonen met objecten die ze onder hun huid hebben laten aanbrengen. Haar interesse voor huid en huidversieringen leidde voor deze collectie tot fysieke sieraden en een website. Het project, waarbij Van Bakel samenwerkte met Matthias Keller, was echter slechts conceptueel; het is nooit daadwerkelijk uitgevoerd. Bezoekers van de website werden dus met opzet op het verkeerde been gezet.”

Simone van Bakel - Floral Sculpture

Simone van Bakel - Floral Sculpture





juli 2020 

Drinkuit ‘Molenbeker’glas, anoniem (vóór 1864) is de keuze van Milou van der Stel (29), projectmedewerker collectieregistratie. 

“Bijna alle studenten kennen het fenomeen drinkspel. Deze molenbeker is een drinkuit waarmee een gezelschapsspel werd gespeeld. Als het glas met wijn was gevuld, werd door het pijpje geblazen. Het glas moest leeg zijn voordat de molenwieken tot stilstand waren gekomen. Lukte dat niet, dan moest de speler evenveel glazen drinken als de wijzer op de molen aangaf. De molenbeker viel mij op door het duidelijke vakmanschap en het bijbehorende verhaal. De zilveren molen op het glas is heel gedetailleerd en alles werkt, de wijzers en het blaaspijpje.

Tijdens mijn opleiding Cultureel Erfgoed aan de Reinwardt Academie (Amsterdam) volgde ik bij het vak Toegepaste Kunst een college over glas. Er werden verschillende soorten glazen behandeld, waaronder een molenbeker. Bij het zien van dit glas kwamen het college en de functie van de molenbeker weer helemaal naar boven.”

Molenbeker achter de schermen

juni 2020

Fuut (1988), lithografie, Mart Kempers (1924 -1993) is de keuze van Paulien Wittenrood (71). 

“Omdat ik zelf veel grafisch werk maak, heb ik veel respect voor dit werk van Mart Kempers, waaruit zijn grote vakmanschap blijkt. Want wat zien we? Een fuut die in het water zwemt met een vis in z’n snavel. Maar waar ik met m’n neus bovenop gestaan heb, is de weerspiegeling van deze fuut in het water. Die is er met een penseel met lithotouche in één keer opgezet en prachtig doortekend afgedrukt.’’

Twee eendjes en een worm, houtsnede, Julie de Graag (1877-1924) is het tweede werk dat Paulien gekozen heeft. 

“Ongelooflijk, zo levensecht als deze uit hout gesneden dieren zijn! Katten, honden, konijnen, kippen, eendjes, vogels; mijn collega’s en ik hingen er overheen en riepen steeds enthousiaster naar elkaar ‘kijk die, kijk die!’. Ook hier bewonder ik Julies meesterschap: alle beeldjes zijn piepklein en in kops palmhout gesneden, slechts een paar centimeter groot. Je kunt je daarbij geen enkele uitglijder met de guts veroorloven. Bij etsen of lithograferen kun je een foutje nog wel maskeren, maar weggesneden hout kun je er niet meer aanplakken. Alles moet trefzeker zijn en in één keer kloppen.’’ 

Paulien Wittenrood (71), beeldend kunstenaar en vrijwillig registratiemedewerker. 

Fuut     eendjes

In april en mei was 'Achter de schermen' niet te zien omdat Erfgoedcentrum Rozet gesloten was vanwege corona. 

maart 2020

Gert Stegeman, Wasvrouwen (tussen 1878 en 1940). Keuze van Berry Verzijden. 
“Dit is voor mij een van de mooiste werken in bezit van Museum Arnhem. Ik vind het echt een leuk, klein, schattig schilderij. Het kleine formaat heeft iets pretentieloos, ook door de normale dagelijkse werkzaamheden die in beeld zijn gebracht. Zelf ken ik het fenomeen ‘wasdag’ ook nog wel. Halverwege de vorige eeuw waren vrouwen vaak lang met de was bezig, zo zonder wasmachine. De vrouwen staan niet bij water, dus ze zijn was aan het sorteren of vouwen of iets dergelijks. Bij mijn opa thuis hing vroeger ook een echte Stegeman, vandaar mijn verbinding met de man. Deze Arnhemse kunstschilder, etser en tekenaar had een atelier in de Arnhemse binnenstad. Zijn schilderijen zijn nog steeds voor een redelijke prijs te koop. Ook dat vind ik sympathiek.”

‘Wasvrouwen’
olieverfschets op paneel (tussen 1878 en 1940)
Gert Stegeman (1858-1940)

Berry Verzijden (65), medewerker collectiebeheer Museum Arnhem en registratiemedewerker. 

Berry achter de schermen

februari 2020

Margriet van Breevoort (1990), ‘The Tourist’, sculptuur (2016). Keuze van Sjoerd Popkema. 
“Deze sculptuur zat opgeborgen in een op maat gemaakte kist. Aan mij de opdracht om deze te voorzien van nieuwe steunen, zodat het beeld stabieler kan worden opgeslagen en vervoerd. Toen ik alle schroeven had losgedraaid en de voorzijde van de kist eraf tilde, schrok ik mij een ongeluk. Dit levensechte beeld keek mij recht aan met die grote dierlijke ogen. Ik kon een schreeuw nog net onderdrukken, maar die schrik zal me altijd bijblijven.”

''Los van de hartverzakking die ik van The Tourist kreeg, vind ik het een erg intrigerend werk. Het lijkt levensecht, maar door de grote ogen en het kleine gewei voelt het ook vervreemdend. Het gevoel dat het beeld uitstraalt herken ik wel. Een beetje zoals wanneer je zelf in een grote vreemde stad bent. Je probeert door de stad te navigeren en verwondert je over alles wat je om je heen ziet. Ik probeer dan altijd op te gaan in de mensenmenigte en doe alsof ik er al jaren woon. Totdat iemand aan mij vraagt: ‘Where are you from?’ En dan weet ik dat het weer is mislukt.”

‘The Tourist’, sculptuur (2016)
Margriet van Breevoort (1990)
Sjoerd Popkema (32), collectiebeheerder bij Museum Arnhem en registratiemedewerker.

Sjoerd Achter de schermen

www.museumarnhem.nl gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.