Wij verbouwen, maar zijn open op diverse locaties!

Locatie: Erfgoedcentrum Rozet, Kortestraat 16 verdieping -1, 6811 EP Arnhem

Pop-up tentoonstelling 'Achter de schermen'

Let op: Erfgoedcentrum Rozet is tot minimaal 28 april gesloten vanwege het Coronavirus. 

Zolang Museum Arnhem vanwege uitbreiding en vernieuwing gesloten is, maakt een speciaal team van registratiemedewerkers van de gelegenheid gebruik om de totale collectie in kaart te brengen. De registratiemedewerkers komen tijdens hun monnikenwerk prachtige objecten tegen. In 2020 belicht Museum Arnhem in de pop-up tentoonstelling Achter de schermen, in de sluisvitrine van Erfgoedcentrum Rozet, iedere maand een van die bijzondere ontdekkingen. Het Erfgoedcentrum is gratis te bezoeken voor iedereen, klik hier voor openingstijden. 

april 2020

Fuut (1988), lithografie, Mart Kempers (1924 -1993) is de keuze van Paulien Wittenrood (71). 

“Omdat ik zelf veel grafisch werk maak, heb ik veel respect voor dit werk van Mart Kempers, waaruit zijn grote vakmanschap blijkt. Want wat zien we? Een fuut die in het water zwemt met een vis in z’n snavel. Maar waar ik met m’n neus bovenop gestaan heb, is de weerspiegeling van deze fuut in het water. Die is er met een penseel met lithotouche in één keer opgezet en prachtig doortekend afgedrukt.’’

Twee eendjes en een worm, houtsnede, Julie de Graag (1877-1924) is het tweede werk dat Paulien gekozen heeft. 

“Ongelooflijk, zo levensecht als deze uit hout gesneden dieren zijn! Katten, honden, konijnen, kippen, eendjes, vogels; mijn collega’s en ik hingen er overheen en riepen steeds enthousiaster naar elkaar ‘kijk die, kijk die!’. Ook hier bewonder ik Julies meesterschap: alle beeldjes zijn piepklein en in kops palmhout gesneden, slechts een paar centimeter groot. Je kunt je daarbij geen enkele uitglijder met de guts veroorloven. Bij etsen of lithograferen kun je een foutje nog wel maskeren, maar weggesneden hout kun je er niet meer aanplakken. Alles moet trefzeker zijn en in één keer kloppen.’’ 

Paulien Wittenrood (71), beeldend kunstenaar en vrijwillig registratiemedewerker. 

Fuut     eendjes

maart 2020

Gert Stegeman, Wasvrouwen (tussen 1878 en 1940). Keuze van Berry Verzijden. 
“Dit is voor mij een van de mooiste werken in bezit van Museum Arnhem. Ik vind het echt een leuk, klein, schattig schilderij. Het kleine formaat heeft iets pretentieloos, ook door de normale dagelijkse werkzaamheden die in beeld zijn gebracht. Zelf ken ik het fenomeen ‘wasdag’ ook nog wel. Halverwege de vorige eeuw waren vrouwen vaak lang met de was bezig, zo zonder wasmachine. De vrouwen staan niet bij water, dus ze zijn was aan het sorteren of vouwen of iets dergelijks. Bij mijn opa thuis hing vroeger ook een echte Stegeman, vandaar mijn verbinding met de man. Deze Arnhemse kunstschilder, etser en tekenaar had een atelier in de Arnhemse binnenstad. Zijn schilderijen zijn nog steeds voor een redelijke prijs te koop. Ook dat vind ik sympathiek.”

‘Wasvrouwen’
olieverfschets op paneel (tussen 1878 en 1940)
Gert Stegeman (1858-1940)

Berry Verzijden (65), medewerker collectiebeheer Museum Arnhem en registratiemedewerker. 

Berry achter de schermen

februari 2020 (geweest)

Margriet van Breevoort (1990), ‘The Tourist’, sculptuur (2016). Keuze van Sjoerd Popkema. 
“Deze sculptuur zat opgeborgen in een op maat gemaakte kist. Aan mij de opdracht om deze te voorzien van nieuwe steunen, zodat het beeld stabieler kan worden opgeslagen en vervoerd. Toen ik alle schroeven had losgedraaid en de voorzijde van de kist eraf tilde, schrok ik mij een ongeluk. Dit levensechte beeld keek mij recht aan met die grote dierlijke ogen. Ik kon een schreeuw nog net onderdrukken, maar die schrik zal me altijd bijblijven.”

''Los van de hartverzakking die ik van The Tourist kreeg, vind ik het een erg intrigerend werk. Het lijkt levensecht, maar door de grote ogen en het kleine gewei voelt het ook vervreemdend. Het gevoel dat het beeld uitstraalt herken ik wel. Een beetje zoals wanneer je zelf in een grote vreemde stad bent. Je probeert door de stad te navigeren en verwondert je over alles wat je om je heen ziet. Ik probeer dan altijd op te gaan in de mensenmenigte en doe alsof ik er al jaren woon. Totdat iemand aan mij vraagt: ‘Where are you from?’ En dan weet ik dat het weer is mislukt.”

‘The Tourist’, sculptuur (2016)
Margriet van Breevoort (1990)
Sjoerd Popkema (32), collectiebeheerder bij Museum Arnhem en registratiemedewerker.

Sjoerd Achter de schermen

www.museumarnhem.nl gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.