Terugblik

Van de meeste activiteiten die de Vrienden Van Museum Arnhem ondernemen wordt een terugblik geplaatst op de website. Hieronder vindt u de verslagen.

VVMA 2018 museum valkhof IMG_9665.JPG

Verslag tentoonstelling Ik, Maria van Gelre. De hertogin en haar uitzonderlijke gebedenboek. op 22 november 2018 in Museum Het Valkhof in Nijmegen.

Tekst Ietje ten Holte

Foto’s Christine den Burger

VVMA 2018 museum Valkhof M G.jpg

VVMA 2018 IMG_9651 excursie Valkhof nijmegen.jpg


Op eigen gelegenheid toog een ieder naar Museum Het Valkhof in Nijmegen waar we vroeg in de middag startten met koffie en een flink stuk appeltaart. Een goede basis voor een mooie, maar te korte middag.

Johan Oosterman, hoogleraar oudere Nederlandse letterkunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen, initiatiefnemer van het project rond Maria van Gelre en gastconservator van de tentoonstelling, nam ons mee in een aanstekelijke, enthousiaste presentatie. Veel facetten kwamen aan de orde: allereerst het project om het gedeelte van het gebedenboek van Maria van Gelre dat in het bezit is van de Staatsbibliotheek in Berlijn grondig te onderzoeken en te restaureren, verder zijn speurtocht in de archieven en zijn zoektocht naar voorwerpen die gerelateerd konden worden aan verblijfplaatsen van Maria van Gelre. Daarnaast werden we meegenomen in het leven van die tijd en in de denkwereld van de zelfbewuste, intelligente en politiek actieve hertogin Maria van Gelre en natuurlijk kwamen ook haar bijzondere gebedenboek en de tentoonstelling zelf uitgebreid aan bod. Na zijn inleiding nam Johan Oosterman ons mee naar drie zalen om in drie kleinere groepen na elkaar nog verder in te gaan op een aantal bijzondere voorwerpen in de tentoonstelling die Maria van Gelre ongetwijfeld moet hebben gezien, zoals de prachtige rijkversierde kaarsenkroon van ruim tweeënhalve meter doorsnede uit de Sint Walburgiskerk in Zutphen en Onze Lieve Vrouwe van Renkum, een eikenhouten Mariabeeld afkomstig uit het vrouwenklooster in Renkum.

De expositie zelf was prachtig vormgegeven. Via twaalf ruimtes loop je door Maria’s leven, te beginnen bij het Franse hof waar ze opgroeide tot en met Keulen waar ze stierf. Elke ruimte heeft een eigen kleur en sfeer. Door het gebruik van vrouwelijke materialen, zoals gordijnen en voiles wordt de sfeer opgeroepen van Maria’s leven. Ook de prachtige kleuren uit de miniaturen komen terug in de inrichting van de tentoonstelling.

Op verscheidene wanden waren grote afbeeldingen te zien van verschillende miniaturen. Dat was een goed idee, want als het druk is, zoals tijdens ons bezoek, is het namelijk moeilijk om de 20 geëxposeerde miniaturen uit het gebedenboek goed te bekijken. Alle reden dus om nog een keer terug te komen voor de volgende 20 miniaturen en hopen dat het dan minder druk is. 



VVMA 2018 excursie 2018 20180831_155723.jpg

Tweedaagse reis naar Leeuwarden-Fryslân culturele hoofdstad van Europa 2018

Tekst Ietje ten Holte

Foto's:  o.a. Henk en Ineke de Vries 

Leeuwarden-Fryslân, culturele hoofdstad van Europa 2018. Daar moet je toch geweest zijn! En dus togen we op 30 en 31 augustus naar Fryslân.

Eerst op zoek naar de fonteinen in o.a. Sloten (Kieviet), Stavoren (De Visfontein) en Hindeloopen (Flora en Fauna) met als pluspunt dat we tegelijkertijd konden genieten van deze sfeervolle Friese stadjes waar we ook gezellig konden koffie drinken of lunchen en in Sloten konden zwerven door The Colorfield Performance, een kleurspektakel van honderden panelen opgesteld in een weiland. In Spannum werden we vervolgens ontvangen in de ververij en werkruimte van de internationaal bekende textielkunstenaar Claudy Jongstra. We kregen een goed beeld  van haar werkwijze en filosofie: een ambachtelijk productieproces met gebruikmaking van natuurlijke materialen en plantaardige kleurstoffen en een zo klein mogelijke footprint. Ideeën die zij in allerlei projecten ook verder uitdraagt. 

In Franeker startten wij bij de mooie fontein de Oortwolk met een stadswandeling onder leiding van twee enthousiaste Franeker stadsgidsen. Nog even een borreltje en door naar Leeuwarden waar we in ons ideaal gelegen Oranje Hotel bijkomen van de drukke dag en nog even een blik werpen op de misschien wel mooiste fontein: Love, twee 7 meter hoge witte sculpturen van een jongens- en een meisjesgezicht,.

VVMA 2018  excursie friesland 049-20180830_123918.jpg

 VVMA 2018 excursie friesland 023-P1170064.jpg

VVMA 2018  excursie friesland 042-P1170081.jpg

VVMA  2018 excursie friesland 064-20180830_142517.jpg

De tweede dag  bestond uit vaste en vrije programmaonderdelen. Wij gingen allemaal naar het Fries Museumvoor de tentoonstelling Escher op reis,een prachtige expositie, die o.a. laat zien hoe Escher inspiratie vond in Italiaanse steden en natuur. Wij stapten samen in een praam voor een leuke rondvaart met gis door Leeuwarden. Op eigen gelegenheid kon iedereen de stad verder verkennen: Keramiekmuseum Princessehof, Blokhuispoort, Galerie Westerkade, uitrusten op een terrasje, shoppen…. genoeg te doen. Bij het verlaten van Leeuwarden maakten wij nog een korte stop bij Wetterskip Fryslânwaar we allerhartelijkst werden ontvangen en een prachtig wandkleed van Claudy Jongstra  in de hal mochten zien. Op ons programma stonden nog 2 fonteinen, de sierlijke Onsterfelijke Bloemen fontein  in IJlst en de Hoorn des Overvloeds van Stephan Balkenhol in Sneek. Beiden kwamen extra mooi tot uiting in het mooie avondlicht. Van de Hoorn des Overvloedsliepen we via de Waterpoort naar de Walrus voor onze slotmaaltijd. Daar waren we wel aan toe want het was weer een lange, vermoeiende dag geweest. Pas tegen tienen kwamen we aan in Velp.

Al met al kunnen we terugzien op een reisje waarin alles meezat: veel moois / interessants gezien, mooi weer, lekkere en gezellige maaltijden, vlotte heen- en terugreis en niet te vergeten: een heel fijne groep om mee op pad te zijn.



vvma 2018 Stegge gebouw in Goor met gouden torentje

Verslag Vriendenexcursie naar Enschede, Delden en Goor op woensdag 11 juli 2018

Tekst Ietje ten Holte

Foto’s Christine den Burger en Ietje ten Holte

Na een vlotte busreis vanuit Velp waren wij al vóór 10.30 uur in Enschede waar Rijksmuseum Twenthe speciaal voor ons de deur eerder open deed! Gezien het mooie weer werden we in de tuin van het museumcafé Binnenhof getrakteerd op koffie met krentenwegge of gebak, waarna we in 2 groepen werden rondgeleid door de tentoonstelling gewijd aan Paula Modersohn-Becker. Uitgebreid werd ingegaan op de ontwikkeling van deze begaafde kunstenaar die eind 19deeeuw regelmatig de kunstenaarskolonie in Worpswede verliet om zich in Parijs te laven aan de moderne kunst van Cézanne, Rodin, Münch en tal van anderen. Bij de avant-garde in Parijs voelde zij zich thuis en dat is te zien in haar latere werk. Helaas sterft zij al op 31 jarige leeftijd in het kraambed.

Op eigen gelegenheid konden we de barokke glaskunst van Bernard Heesen bekijken. In De waanzin van de 19deeeuw, zien we recentwerk van hem waarbij hij zich heeft laten inspireren door de ornamentiek van de neostijlen uit de tweede helft van de 19deeeuw. Werk dat een schril contrast vormt met de eenvoud van de subtiele glazen lampen van zijn hand die in de gobelinzaal hangen. En dan was er nog de nieuwe presentatie van de museumcollectie Ars Longa, Vita Brevis.Een schitterende expositie met o.a. werk van aansprekende hedendaagse kunstenaars als Bart Hess, Philip Vermeulen, Peter Zegsveld en de onlangs overleden Armando. 

Gelukkig hadden we in No Hero, het recent geopende Museum van de collectioneur Gerrit Steinmeijer, even tijd om tijdens de lekkere lunch buiten om te schakelen naar het volgende programmapunt: drie tentoonstellingen in No Hero. Na een korte inleiding gingen we op audiotour langs de zeer diverse werken uit de collectie. Steinmeijer koopt wat hem aanspreekt en dat kan variëren van werk van bijvoorbeeld de Neue Wilden uit Berlijn, tot de Vlaamse Primitieven en de Haagse School. Hedendaagse kunst is, heel verrassend, gemengd met Chinees porselein of klassieke Franse en Italiaanse meubelen en sculpturen. Leuk is dat je voor de audiotour kunt kiezen voor verschillende uitgangspunten. Wil je weten waarom Gerrit Steijmeijer voor bepaalde werken heeft gekozen? Dan kies je voor de verzamelaar en hoor je Gerrit Steijmeijer zelf. Je kunt ook kiezen voor een audiotour met bijvoorbeeld de kunsthistorische of filosofische visie op de werken. 

VVMA 2018 11 juli

Tu Feng (China) "Cry" 2005 32 beeldjes 35-69cm hoog

VVMA 2018 IMG_8345 11 juli 

Na No Hero was het tijd voor een bezoek aan het Aan de Stegge Gebouw in Goor. Buiten werden we hartelijk verwelkomd door Jenny Tasma die ons op onderkoelde, geestige wijze inwijdde in de totstandkoming van dit bedrijfsgebouw in Hundertwasserstijl met zijn gouden bol, felle kleuren, rondingen en mozaïekwerk. Ook binnen was het een kleurig geheel, met name de toiletten waren een bezoekje waard. Niet verwonderlijk dat we in een vrolijke stemming verkeerden toen we in de bus stapten om naar Bistro de Tasca in Markelo te gaan waar we ons tegoed deden aan een buffet. Wat later dan gepland verlieten we Bistro de Tasca begeleid door de klanken van Weense walsen uit een Muziekkast van zo’n 200 jaar oud. Het was een leuke afsluiting van een mooie dag.



vvma 2018 museum moreIMG_7630A.JPG


Verslag excursie naar Museum More in Gorssel en Villa Mondriaan in Winterswijk op 25 april 2018 

Tekst Ietje ten Holte

Foto’s Christine den Burger

Stipt 8.45 uur vertrok onze bus uit Velp naar museum More in Gorssel waar we in café Loetje by More hartelijk werden ontvangen met koffie en een lekkere morekop. Alvorens op eigen gelegenheid de twee tentoonstellingen te bezoeken: De Serene Blik / vier realistenFloris Verster, Jan Mankes, Dick Ket  en Henk Helmantel en de nieuwe semi permanente tentoonstelling Dwars kijken, met werk uit eigen collectie uit de periode 1913-2013, kregen wij door Margriet van Seumeren een inleiding op beide exposities. Zij ging uitgebreid in op het specifieke van de diverse kunstenaars, hun achtergrond, hun manier van werken, de invloeden die zij hadden ondergaan en ook hoe zij elkaar hadden beïnvloed. Hierdoor hadden wij meer oog voor details, compositie, verfgebruik en voor de sfeer die in de werken werd opgeroepen. Bijzonder was dat in beide tentoonstellingen ook de hedendaagse realisten ruim vertegenwoordigd waren zoals Henk Helmantel bij De Serene Blik, en bijvoorbeeld Hans op de Beek en Arnout Killian bij Dwars kijken

vvma 2018 museum more IMG_7408A.JPGvvma 2018 museum more IMG_7623C.JPG













Na More togen we naar het vlakbij in Joppe gelegen gezellige  Bosrestaurant voor een lunch die, voor we aan de broodjes begonnen, werd ingeleid met een lekker soepje en een bijzonder bitterbalhapje en waar de bediening zijn uiterste best deed ons zo goed en zo snel mogelijk van dienst te zijn. Vervolgens bracht de bus ons via een mooie route naar Winterswijk, waar we bij aankomst in Villa Mondriaan gelijk in 2 groepen werden opgesplitst voor de rondleiding over de tentoonstelling Terug naar toen:  Mondriaan, Sluijters, Spoor herenigd.

vvma 2018 IMG_7637A.JPG










Drie kunstenaars die ruim 100 jaar geleden een veelbesproken tentoonstelling van hun werk in het Stedelijk Museum Amsterdam organiseerden om hun nieuwe manier van werken te laten zien en die nu weer met elkaar zijn herenigd. In de tentoonstelling ligt de nadruk op de ontwikkeling van de bevriende kunstenaars in hun beginjaren. Een vondst is dat hun werken worden getoond in een tentoonstellingsruimte die de stijl en sfeer oproept van de tentoonstellingsruimte waar zij in 1909  in het Stedelijk Museum Amsterdam hebben geëxposeerd. Geheel in stijl sloten wij ons bezoek aan Villa Mondriaan af met een kopje thee of koffie met een heerlijk mondriaantje waarna we moe maar voldaan in de bus stapten voor een vlotte terugreis naar Velp waar we rond kwart voor zes aankwamen.  



vvma 2018 bezoek CODA 29 mrt Vrienden.jpg

 Museum CODA 29 maart 2018: Alles of Niets, sieradencollectie Jurriaan van den Berg en Keramiek Triënnale 2018

Verslag: Ietje ten Holte

Foto’s: Beatrijs van den brink en Christine den Burger

Op eigen gelegenheid toog iedereen op 29 maart naar het CODA waar we hartelijk werden ontvangen door de directeur van het museum, Carin Reinders, die ons vervolgens liet weten dat Anne-Karlijn van Kesteren helaas ziek in bed lag en ons tot haar grote spijt dus niet kon rondleiden. Erg jammer, wij hadden Anne-Karlijn, sinds begin 2017 conservator van zowel het CODA als Museum Arnhem, graag leren kennen. Gelukkig had het geen grote gevolgen voor ons programma want Carin Reinders bood aan haar zowel ’s morgens na de koffie als ’s middags na de lunch te vervangen, wat zij met veel enthousiasme en kennis van zaken deed. Ze gaf inzicht in de persoon van de sieradencollectioneur Jurriaan van den Berg (1943-2016), zijn oog voor vernieuwingen in de sieraadkunst en het belang en de kwaliteit van de collectie die hij tot stand heeft gebracht, waarvan hij een deel aan Museum Arnhem heeft geschonken. Tijdens haar rondleiding zagen we de indrukwekkende selectie uit deze schenking die was aangevuld met de door de familie Van den Berg in bruikleen gegeven sieraden uit de gehele collectie van Jurriaan Van den Berg. Mooi dat al deze sieraden in deze tentoonstelling zijn samengebracht.

vvma DSC_6581 CODA.jpg

vvma IMG_7497A CODA.JPG

Ook de Keramiek Triënnale had veel bijzonders te bieden. Het thema van deze Triënnale was figuratieve en sculpturale keramiek. We zagen heel divers werk: geestig, humoristisch en soms grotesk, decoratieve werken en prachtige, luchtige sculpturen waarvan je je afvraagt hoe het mogelijk is deze in keramiek uit te voeren.


Kortom, we hebben deze dag kunnen genieten van heel diverse aspecten van wat kunst te bieden heeft.

Daarnaast  was het fijn om te zien hoe het CODA met de tentoonstelling Alles of Nietsvorm heeft gegeven aan een nauwe samenwerking met Museum Arnhem. Met als extraatje dat wij als Vrienden van Museum Arnhem de ochtendkoffie en rondleiding kregen aangeboden!

vvma DSC_6546_edited-1.jpg

vvma  2018 CODA DSC_6540.jpg













vvma DSC_6538 CODA.jpg


vvma 2018 excursie charlotte salomon

Charlotte Salomon: 12, 19 en 26 februari 2018;      Maria Austria: 26 februari

Verslag: Ietje ten Holte

Foto’s: Christine den Burger

 

Om zo goed mogelijk voorbereid op pad te gaan naar de indrukwekkende tentoonstelling Leven? of Theater? van Charlotte Salomon in het Joods Historisch Museum in Amsterdam, waren er twee avonden bij boekhandel Jansen & de Feijter in Velp gepland waar leven en werk van Charlotte Salomon uitgebreid aan de orde kwamen.

Op 12 februari  zagen we daar de documentaire uit 2013 van Frans Weisz waarin het leven van Charlotte Salomon aan ons voorbijtrekt. Wij zien familie, buren, bekenden en meerdere personen uit de kunstwereld die een beeld schetsten van de persoon Charlotte en/of hun kijk gaven op Charlotte en haar levenswerk  Leven? of Theater?. Met tot slot in de documentaire de postume onthulling over de dood van de grootvader van Charlotte. Deze diepgaande documentaire, waar wij helemaal stil van werden, maakte ook inzichtelijk waarom - nadat haar grootmoeder een eind aan haar leven maakte en Charlotte uit de mond van haar grootvader hoort dat ook haar moeder en veel andere familieleden een eind aan hun leven hadden gemaakt - Charlotte zich als een bezetene stort op het maken van iets ‘waanzinnigs bijzonders’ dat Leven? of Theater? zou worden.

Op 19 februari begonnen wij de avond met een lekker maal bij Jansen & de Feijter waarna om 19.00 uur nog een groep Vrienden zich bij ons aansloot voor de lezing door Dieneke Grijpma over Charlotte Salomon of de kunst van de intermedialiteit’, onderwerp waarop zij in 2010 is gepromoveerd. Onder anderen aan de hand van beelden liet zij ons op een boeiende manier zien dat in Leven? of Theater? het accent ligt op de inzet van drie media in interactie: beeld, woord en muziek. Wij zien hoe beeld en schrift met elkaar verweven zijn terwijl veelvuldig wordt verwezen naar melodieën, van populaire liedjes tot opera, wat trouwens niet verwonderlijk is daar Charlotte gevoelig was voor muziek en zang. Haar stiefmoeder Paula Lindberg was operazangeres en met Alfred Wolfsohn, de zangpedagoog van haar stiefmoeder, had zij een emotionele relatie.

Na een korte koffiepauze duiken wij opnieuw in het leven van Charlotte Salomon met de film Charlotte, de mooie, goed ontvangen speelfilm die Frans Weisz al in 1981 maakte, maar waarin hij nog niet een volledig beeld van het leven van Charlotte kon geven door het taboe op het levenseinde van de grootvader.

Op 26 februari, bij ons bezoek aan de met veel zorg gepresenteerde tentoonstelling Leven? of Theater? in het Joods Historisch Museum, bleek pas goed hoe waardevol de voorbereidingsavonden waren geweest. Natuurlijk konden we niet alle gouaches en teksten bekijken of uitgebreid muziekstukken beluisteren. Maar we konden weloverwogen keuzes maken en zien hoe groot de kwaliteit is van deze indrukwekkende expressieve, schilderkundige onderneming die Leven? of Theater? heet en die een aangrijpende afspiegeling is van het leven van Charlotte Salomon. ‘C’est toute ma vie’ zei Charlotte immers toen zij haar levenswerk in bewaring gaf bij de bevriende huisarts in Villefranche-sur-Mer. Met deze integrale tentoonstelling van Leven? of Theater? onderstreept het Joods Historisch Museum in Amsterdam wat Margret Greiner, schrijfster van een verhalende biografie over Charlotte Salomon zei: “Zij mag niet vergeten worden, niet vanwege haar lot, maar vanwege haar kunst”.

Al was de tentoonstelling  Leven? of Theater? het hoofddoel van ons bezoek aan het Joods Historisch Museum, ook de tentoonstelling van de in 1975 overleden Amsterdams-joodse fotografe Maria Austria  was meer dan de moeite waard. Ze fotografeerde het naoorlogse Nederland, met zijn kapotgeschoten gebouwen, kinderen met hongeroedeem en uit kamp Westerbork terugkerende Joden. Zij maakte intieme portretten van ‘gewone’ mensen, maar ook van beroemde kunstenaars en registreerde spraakmakende voorstellingen van het Holland Festival.

Kortom, wij zagen twee zeer indringende tentoonstellingen die wij niet snel zullen vergeten en die waren omlijst door een uitgebreide koffie aan het begin en een heerlijke ‘joodse lunch’ als afsluiting van deze bijzondere dag in het Joods Historisch Museum in Amsterdam.

vvma 2018 excursie charlotte salomonvvmc 2018 excursie charlotte salomon

 











VVMA 2018 excursie De Groen in Arnhem

Zes x Collectie DE.GROEN

 Verslag: Tanny van der Werf en Ietje ten Holte

Foto's:  Marina Reeuwijk

In Januari en februari 2018 waren er 6 rondleidingen geboekt  voor de museumvrienden en nog moesten we vrienden teleurstellen! Kortom ongelofelijk veel belangstelling voor dit bijzondere in 2017 geopende privémuseum, gevestigd  in een pand dat in 1905 gebouwd was in de Weverstraat voor de Arnhemse Verzekerings Maatschappij. Oorspronkelijk was het pand rijk versierd met wandschilderingen en houtsnijwerk gemaakt door timmermannen die ook het interieur van St. Hubertus op de Hoge Veluwe gemaakt hebben. Hier was niet veel van over nadat in de jaren 70 het gebouw in gebruik werd genomen, en werd verbouwd,  door de Arnhemse dansschool en het conservatorium. Ook Artez vertoefde er kort tijd waarna, in 2007, de deuren definitief werden  gesloten.

Gelukkig heeft het collectioneursechtpaar Marjolein de Groen en Peter Jordaan het uitgewoonde pand kunnen kopen dat zij vervolgens zeer zorgvuldig hebben verbouwd om er hun eigen kunstcollectie zichtbaar te kunnen maken en een podium te bieden aan hedendaagse kunstenaars.

VVMA 2018 Excursie De groen in Arnhem

In het gebouw, met de allure van toen, zijn nu meerdere expositieruimtes. En er is een gezellig café.

Voorafgaand aan de rondleidingen konden wij op eigen gelegenheid de expositie verkennen van

Sjoerd Knibbeler, met o.a. de fascinerende video installatie waarin hij de minutieuze bewegingen van een groep piloten laat zien die een vluchtroutine instuderen.  

Vervolgens werden wij in groepjes van 12 rondgeleid langs de privécollectie. Mijn groepen door Peter Jordaan, die op een  boeiende, duidelijke en enthousiaste manier vertelde over het waarom van de aankopen en over de kunstenaars waarvan zij werk hadden gekocht. Marjolein de Groen en Peter Jordaan zijn zelf ook opgeleid en werkzaam als beeldend kunstenaar en hebben enorm veel kennis in huis over de aangekochte werken en hun makers waaronder Jaap Kroneman, René Roeten (tafel met schaakstukken) Oscar Lammers (maatbekers) en Roos van Haaften, zij krijgt in juni een solotentoonstelling in DE.GROEN. Ook de verschillende anekdotes van Peter Jordaan werden zeer gewaardeerd door de vrienden.

Tot slot was er een zeer geanimeerde ‘nazit’ in het café.

Kortom, een leuke excursie zo dicht bij huis!

VVMA 2018 excursie De groen in Arnhem  

VVMA 2018 excursie De groen Arnhem dansacademie

15 november 2017 afscheid van het vertrouwde museum, een daverend succes

Verslag Paulien Ariëns

 vvma 2017 eendagsvlinder DSC_3219 zaal met fotografe Eva.jpg

Het was een drukte van belang  in het museum op woensdag 15 november. Nog nooit had zich in de Rijnzaal een café gevestigd en voordat het museum haar deuren zou sluiten stampte de vriendenvereniging in de Rijnzaal in één middag een dynamisch café uit de grond. Café ‘’De Eendagsvlinder’’ werd een feit. Een café, welke letterlijk onder onze handen zou verrijzen. Een café door en voor de Vrienden.

vvma 2017 eendagsvlinder DSC_3334 sarah.jpg 


Al met een optreden van Sarah Walder op haar blote voeten met haar cello buiten op de stoep van het museum werden vele vrienden enthousiast ontvangen. Gitarist Bert Maas verwelkomde de vrienden bij de entree van de Rijnzaal. Zo begon de middag waar ruim 120 vrienden afscheid van hun vertrouwde museum namen.

vvma 2017 eendagsvlinder  DSC_3212 knutselen .jpg

vvma 2017 eendagsvlinder DSC_3215 serenade licht.jpg

Beatrijs van den Brink, Matty van Wiggen en Anne Reerink, alle drie vriend en kunstenaar, bedachten een dynamische artistieke vormgeving met kleurrijke banieren aan de muur, waar kunstwerken ter plekke gemaakt, konden worden opgehangen. Na een openingswoord van de voorzitter van de vereniging Hetty Slagter en directeur van het museum Saskia Bak was er de eerste grote verrassing. Een serenade aan Saskia Bak en aan het museum. De Arnhemse pop/blues zanger Lain Barbier bezorgde menigeen kippenvel met zijn daverende stem en spetterende gitaarspel . Hij zong de nummers Ain't no sunshine en Dock of the bay.

vvma 2017 eendagsvlinderDSC_3377 hanni stolker licht.jpg

Er werd koffie en thee geschonken en daarbij heerlijke baksels gemaakt door een aantal bestuursleden. Hannie Stolker zong meeslepend haar eigen gemaakte Arnhemse liederen over park Sonsbeek en de Koningstraat. Anne Reerink las voor uit eigen werk en educatief medewerker van het museum Femke Hogenbosch gaf een warming-up tekenen. Het was een drukte van belang en de vrienden liepen af en aan. Men ontmoette elkaar en ondertussen kon men luisteren naar de geschoolde stemmen van Frits Staudt en Janus Raaijmakers. Iedereen deed mee met de pubquiz. Deze werd gepresenteerd door conservator Mirjam Westen en bestuurslid Jan Gosselink. Natuurlijk waren de onderwerpen kunst en het museum. Er konden zelfs prijzen worden gewonnen. 

vvma 2017 eendagsvlinderDSC_3292 femke licht.jpg

vvma 2017 eendagsvlinder DSC_3324 licht.jpg

Onder het genot van een glas wijn, sapje of bier en heerlijke hapjes, wederom gemaakt door het enthousiaste bestuur en een aantal vrienden, speelde Jaap den Hartog op zijn accordeon en liep stralend zingend rond. Sarah Walder nam plaats op een trap en in een muisstille zaal speelde zij adembenemend de derde suite van Bach. Om zes uur gingen alle gasten gezamenlijk met de beveiliger naar de uitgang. Zeer voldaan heeft het bestuur de Rijnzaal weer teruggegeven aan het museum. Onze dank gaat ook uit naar alle medewerkers van het museum ,die altijd klaar stonden om alle ingrediënten, van tafel tot stoel, van microfoon tot kussens, die we nodig hadden, te regelen.

vvma 2017 eendagsvlinder DSC_3320 miriam westen licht.jpg

Nooit meer zal de Rijnzaal een café worden. Wij kijken terug op een prachtig afscheid en hebben laten zien dat afscheid nemen niet voorgoed is.



VVMA 2017 excursie VVMA IMG_6721A.JPG

 29 september 2017 excursie 's Hertogenbosch 

Verslag Ietje ten Holte
Foto's Christine den Burger

Gezien de goede treinverbinding met Den Bosch ging dit keer iedereen op eigen gelegenheid naar ons excursiedoel: het Museumkwartier in ’s Hertogenbosch met het Noordbrabants Museum en het Stedelijk Museum ’s Hertogenbosch. Om 11.00 uur troffen wij elkaar in de Gedeputeerden- en Griffierkamer van de Museumbrasserie voor een kop koffie en een heerlijke Mini-Bossche Bol.

Met twee kundige, inspirerende rondleidsters, gingen wij vervolgens op pad in het  Noordbrabants Museum. Het mooie gebouw en de geschiedenis van haar bewoners kregen de nodige aandacht, maar het belangrijkste deel van de rondleiding was gewijd aan  de wereld van Chiharu Shiota, de Japanse kunstenares die in 2015 de sensatie was van de Biënnale in Venetië. Speciaal voor het Noordbrabants Museum maakte zij de installatie Uncertain Journey, die zij met behulp van een aantal MBO-studenten in 12 dagen heeft opgebouwd en die aan het einde van de tentoonstelling weer wordt afgebroken. Wij dwaalden door de fascinerende webachtige installatie van rode wollen draden die verbonden zijn met geraamtes van schepen. Elke draad, elke knoop kan worden opgevat als het leven van ieder mens dat verweven raakt - al is het maar even - met andere levens. Haar eerdere werk, deels afbeeldingen van performances, is juist heel persoonlijk gericht en verbeeldt, soms op heftige wijze, haar zoektocht naar haar eigen identiteit. Een bijzondere belevenis, deze tentoonstelling van een kunstenares die je niet gauw vergeet.

VVMA 2017 excursie Den Bosch IMG_6719.JPG 

vvmc 2017 excursie Den Bosch IMG_6724C aangepast.jpg

Na de lunch was het tijd voor de  tentoonstelling Future Bodies van Bart Hess in het Stedelijk Museum ’s Hertogenbosch, die we individueel,  in ons eigen tempo, bezochten. Bart Hess is een duizendpoot die in 2007 afstudeerde aan de Design Academy in Eindhoven en sindsdien pijlsnel carrière maakte met film, mode, fotografie, vormgeving, enzovoort.  Hij zelf zegt over zijn werk ‘ik creëer ervaringen’ en dat klopt. Future Bodies is een intrigerende tentoonstelling waarbij het gemanipuleerde menselijk lichaam de hoofdrol speel. Dit levert verwarrende, groteske en in ethisch opzicht ook schitterende beelden op. Het is werk waarin je wordt opgezogen. Het zijn beelden die op je netvlies blijven staan. Kortom, ook dit is een tentoonstelling die je niet snel vergeet.

Na Bart Hess ging een ieder vol indrukken weer zijns weegs en kon men nog even genieten van het gezellige ’s Hertogenbosch op deze prachtig nazomerdag.

 




VVMA 2017 24 en 25 augustus tweedaagse reis osnabruck etc.jpg

24 en 25 augustus 2017: Tweedaagse reis naar Osnabrück, Herford, Münster en Unna

Verslag Ietje ten Holte
Foto's Christine den Burger

Gezien ons volle programma vertrokken we al vroeg. Mirjam Westen en Raymond den Burger maakten van de lange busreis naar Osnabrück gebruik om ons uitgebreid e informeren over Felix Nussbaum en het door Daniel Libeskind ontworpen Felix-Nussbaum-Haus, zodat wij goed voorbereid ter plekke aankwamen. Maar eerst was het tijd voor koffie met een gigantisch stuk heerlijke taart in café Läer. Vervolgens was het maar een paar minuten lopen naar het Felix-Nussbaum-Haus: een ontregelend, beklemmend museum met ongelijke vloeren, scheve wanden, driehoeken en koele materialen. De Joodse architect Daniel Libeskind heeft hier bewust voor gekozen, hij wilde dat het gebouw in overeenstemming was met de noodlottige geschiedenis van de Joodse schilder Felix Nussbaum die in Auschwitz is overleden. In een groot deel van de indrukwekkende werken van Nussbaum is de dreiging zichtbaar. Maar er is ook plaats voor humor en vrolijke taferelen. Prachtig en ontroerend werk.

In MARTa in Herford, het door Frank Gehry ontworpen museum, was de hoofdexpositie gewijd aan het werk van negen uit het Midden-Oosten, Iran en Noord-Afrika afkomstige kunstenaressen die veelal naar het Westen waren geëmigreerd. De thema’s als identiteit, migratie, het verlies van het thuisland leverden o.a. een aantal prachtige foto- en videowerken op. Vervolgens door naar Münster waar we een heerlijk ontspannen eind van de middag doorbrachten in het havengebied: ‘lopen over het water’, in de Kunsthalle naar de tentoonstelling van Wu Tsang en op een terrasje aan het water genieten van een glaasje wijn. In Stadthotel Münster stond een prima buffet voor ons klaar waarna we bij de koffie nog even de wandel- en fietsprogramma’s voor dag twee doornamen.

Na een copieus ontbijt was het de tweede dag tijd voor de Skulptur Projekte 2017. De wandelaars gingen met de bus naar twee locaties die te voet niet gemakkelijk te bereiken waren, terwijl de fietsers eerst een rondleiding door Mirjam en Raymond kregen langs een groot aantal werken in de stad. Na twee uur waren de wandelaars aan de beurt voor de rondleiding en stapten de fietsers daadwerkelijk op de fiets op zoek naar verder weg gelegen werken o.a. in het Schlosspark en langs de Aasee. Voor de wandelaars viel er ’s middags in Münster nog genoeg te beleven: de performance van Pirici, de Dom, andere kerken, het LWL –Museum, het Kunstmuseum Pablo Picasso en/of een leuk terrasje.

VVMA 2017 24 en 25 aug tweedaagse reis Osnabruck etc.JPG

Voor de meesten van ons vormde het werk van Nicole Eisenman: Skizze für einen Brunnen, de vijver met de figuren van brons en gips, één van de hoogtepunten van de Skulptur Projekte 2017. Ander hoogtepunt was het LBS gebouw met HellYeahWeFuckDie en de robotvideo’s.

VVMA 2017 tweedaagse reis 24 en 25 aug Osnabruck etc 3.JPG

Nog vol van indrukken vertrokken we naar Unna voor de avondmaaltijd in Abteilung 10 van de Lindenbrauerei. Daarna in alle rust even genieten van de avondlucht en kleuren in de Skyspace van James Turrell om tot slot kort te worden rondgeleid door het fascinerende Zentrum für Internationale Lichtkunst Unna. Moe maar voldaan stapten we in de bus om een half uurtje voor middernacht in Velp aan te komen. Het waren twee mooie dagen, mede dankzij de geweldige toelichtingen door Mirjam en Raymond en niet te vergeten: het heerlijke weer!



vvma 2017 excursie Nederlands militair museum

Vrijdag 9 juni 2017 | excursie naar het Nationaal Militair Museum in Soest

Verslag Ietje ten Holte
Foto's Christine den Burger

Op eigen gelegenheid toog iedereen naar het Nationaal Militair Museum voor de tentoonstelling Genghis Khan (1162-1227), veroveraar te paard, en - voor wie dat wilde - ’s middags de fietsexcursie over het terrein van de vroegere Vliegbasis Soesterberg.

Rond 10.15 waren de meesten gearriveerd in het restaurant waar wij welkom zouden worden geheten door de vroegere directeur van Museum Arnhem: Hedwig Saam. Door onvoorziene omstandigheden bleek Hedwig tot haar spijt niet in staat om deze afspraak na te komen. Gelukkig was Ronnie Weijers, sectormanager Publiek zo aardig om haar plaats in te nemen. Hij verwelkomde ons hartelijk en bood de belangstellenden het bijzondere nummer over 100 jaar tanks van het blad ‘Kaliber’ aan, een uitgave van het Nationaal Militair Museum. Na uitgebreid koffie te hebben gedronken met heerlijke appeltaart was het tijd voor de niet alleen prachtige, maar ook informatieve tentoonstelling over de Mongoolse krijgsheer Ghengis Khan en zijn opvolgers. Zo valt te lezen dat Genghis Khan in dertig jaar tijd de basis legde voor het grootste wereldrijk ooit, wat enerzijds gepaard ging met grote verwoestingen en het uitmoorden van veroverde gebieden, anderzijds bleek dat hij uiterst tolerant was: in alle delen van zijn rijk was er vrijheid van religie voor zowel boeddhisten, christenen en islamieten. Genghis Khan was trouwens niet alleen een groot strateeg maar ook een groot bestuurkundige. Zo liet hij het eerste Mongoolse schrift ontwikkelen, bevorderde hij handel tussen Oost en West en wisselde kennis en vakmanschap uit met o.a. China. Al deze achtergrondinformatie was weliswaar een tijdrovende, maar zeer verhelderende aanvulling op de schitterende expositie van de ruim 200 bijzondere schatten uit Mongolië. De meesten meer dan 800 jaar oud, zoals een gouden zadel en een paardenleren éénsnarige viool. Nooit eerder mochten deze prachtige voorwerpen China verlaten en nu dus hier te zien!

Na het warme buffet, de ‘Mongoolse Blauwe hap’, gaat een klein deel van de groep huiswaarts, de anderen beginnen onder leiding van twee gidsen van het Utrechts Landschap aan een fietstocht over Park Vliegbasis Soesterberg. We boffen, ’s morgens viel de regen nog bij bakken uit de hemel maar ’s middags is het heerlijk fietsweer. De gidsen vertellen ons enthousiast over de historie van de vliegbasis en de biodiversiteit van het gebied. Zij openen deuren van munitiebunkers en shelters voor ons waar zich kunstwerken bevinden die enkele jaren geleden door diverse kunstenaars zijn gemaakt en gerelateerd zijn aan de locatie. Bijzondere indruk maakte een uit witte elementen samengestelde doorgang, die het gevoel van de vrille van een vliegtuig opriep. En niet te vergeten het kunstwerk met de naam ‘Secret Operation 610’. De enorme deuren van vliegtuigshelter 610 gaan tergend langzaam voor ons open en wij zien een angstaanjagend gevaarte opdoemen. Het lijkt op een gigantische vervaarlijke spin die op rupsbanden de shelter kan verlaten en over de startbaan kan kruipen terwijl in zijn lijf mensen aan het vergaderen zijn! 


vvma 2017 excursie Nederlands Militair museum

Ongelofelijk, dit ontwerp van RAAAF, een studio die opereert op het snijvlak van architectuur, kunst en filosofie (zie bovenste foto). De vervaarlijke spin blijft in de shelter maar wij zwieren tot slot over de gigantische startbaan terug naar het Nationaal Militair Museum. Het was een heerlijke fietsmiddag en een mooie afsluiting van een boeiende dag.



vvma 2017 rita beckmann kleren voor de zielMG_5514.jpg

Vrijdag 28 april 2017 | excursie naar Schenkenschanz, Museum Kurhaus Kleve en Museum Schloss Moyland

Gezien de korte afstand naar Kleef stapten we wat later dan gebruikelijk in de bus voor de vriendenexcursie naar onze oosterburen. Ondanks de matige weersvoorspellingen waren de weergoden ons welgezind en konden we in het zonnetje een ommetje maken door Schenkenschanz,   waarna we gastvrij werden ontvangen in de oude school waar Marie Janssen-Arntz ons trakteerde op ‘Kaffee’ en heerlijke ‘Kuchen’, door haarzelf en enkele dorpsgenoten gebakken. Wel twee stuks voor iedereen!

IMG_5509A.JPG

Hildegard Liebeton vertelde ons ondertussen over de roemruchte geschiedenis van Schenkenschanz en de historische banden van Schenkenschanz en Kleef met Nederland.  Een boeiende,  geestige én goed verstaanbare voordracht. Tevens een prima inleiding op ons bezoek aan het Museum Kurhaus Kleve waar twee mooie tijdelijke tentoonstellingen te zien waren: Mindlandscapes van de Koreaanse Jongsuk Yoon, met grote veelkleurige doeken en kleine geraffineerde tekeningen en de Salon der Künstler met werk van kunstenaars uit de regio Niederrhein. Een regio die erg breed wordt opgevat want er was o.a. een indrukwekkend, ingenieus wandkleed te zien van de in Surhuisterveen woonachtige Anke Land, een naam om te onthouden.

vvma 2017 schenkenschanz excursie kleve

Voor de Niederrheinische Kaffeetafel togen we naar  de overkant van het museum : het Altes Landhaus im Forstgarten, waarna we nog even tijd hadden om te genieten van de mooi aangelegde Forstgarten zelf en/of het naast het Museum gelegen Amphitheater. Vanaf de halfronde galerie halverwege de Sterrenberg kijk je, via de zichtas van het waterbassin, tot aan de Elterberg. Maar eerst blijft je blik rusten op de sculptuur Neuer Eiserner Mann van Stephan Balkenhol, geplaatst in 2004 ter vervanging van de door Johan Maurits opgerichte IJzeren Man die in 1794 vernield werd.

Een korte rit bracht ons naar Museum Schloss Moyland voor de tentoonstelling ‘Liebling Moyland’ Unsere sammlung – Deine Geschichte. Verrassend om te zien welke werken de medewerkers van het museum hebben uitgekozen als hun lievelingswerk en daarbij te lezen waarom. Leuk om vervolgens zelf uit deze selectie een lievelingswerk te kiezen en dit aan te geven met een rood hartje.
Alvorens weer in de bus te stappen hadden we nog tijd voor een glaasje wijn met wat te knabbelen erbij in het café van Schloss Moyland. Een prima afsluiting van een inspirerende en gezellige dag.

Verslag Ietje ten Holte
Foto's  Christine den Burger

vvma 2017 moyland


Donderdag 2 februari 2017 | Bezoek drie Sint Nicolaaskerken in Amsterdam en expositie van Marinus Boezem in de Oude Kerk

verslag Ietje ten Holte

vvma 2017 bezoek st nicolaaskereken a'dam.JPGvvma 2017 bezoek st nicolaaskerken 2 febr .JPG











Wij troffen elkaar rond 10.30 uur in het prachtige Grand Hotel Amrâth, het vroegere Scheepvaarthuis, voor koffie met een lekkere petit four. Vervolgens splitsten wij ons op in 2 groepen van 30 personen die beiden, maar in verschillende volgorde, de Basiliek van de Heilige Nicolaas en  Ons’ Lieve Heer op Solder bezochten. Iedereen kon in zijn eigen tempo het gebouw en het interieur van de rijk gedecoreerde Basiliek van de Heilige Nicolaas op zich in laten werken. De mooie lichtinval was te danken aan de acht serene glas-in-loodramen die Jan Dibbets, in het kader van een grootscheepse restauratie in 2001, gemaakt heeft voor het schip van de Nicolaaskerk. Wij konden profiteren van het enthousiasme en de kunde van vrijwilligers die in de Nicolaaskerk rondliepen en ons op tal van bijzonderheden wezen.

Om te onthouden:

  • elke zondag om 13.00 uur uitbundige Spaanse dienst met gitaarspel. 
  • 9 februari om 10.30 uur op NPO2 uitzending kerkdienst met groot koor.

In Ons’ Lieve Heer op Solder werd tijdens de boeiende rondleidingen uitgebreid ingegaan op de historie van dit goed bewaarde grachtenhuis uit de Gouden Eeuw met op de zolder de ‘schuilkelder’ voor de katholieke gelovigen uit die tijd. Niet alleen  de godsdienstige aspecten kwamen aan de orde maar ook het wel en wee van de bevolking. Daarnaast werden we erop gewezen hoe je aan het interieur van het pand kunt aflezen tot welke stand de bewoners behoorden.

vvma 2017  lunch bezoek st nicolaaskerken a'dam.JPG

Voor de lunch kwamen we weer bij elkaar in het vlakbij gelegen Mata Hari, waar we verrast werden met een originele, heerlijke lunch en ondertussen onze ervaringen konden uitwisselen.

Na dit gezellige intermezzo togen we met zijn zestigen naar de Oude Kerk. Jacqueline Grandjean hield een inspirerende inleiding over deze prachtige kerk, een uniek voorbeeld van de Hollandse gotiek, en nam ons daarna mee in de gedachtenwereld van Marinus Boezem, conceptueel kunstenaar van het eerste uur en kunstenaar die zich laat inspireren door de gotische architectuur. Een architectuur die hij ziet als een metafoor voor het menselijk verlangen om op te stijgen en het aardse achter te laten.vvma 2-17 bezoek st nicolaaskerken 2 feb 2017.JPGIn de kerk konden we, door middel van een bijzondere lift, één voor één ‘into the air’ gaan en de kerk vanuit een heel ander perspectief bekijken. Op de grond grote gebroken spiegels, die gothische architectuur en lichtinval schitterend reflecteerden. Op de achtergrond het geruis van ruisende bomen en van vogelgezang opgenomen in zijn Groene Kathedraal bij Almere. Een indrukwekkende ervaring.

Met een goed gevoel namen we rond 16.00 uur weer afscheid van elkaar en ging iedereen op eigen gelegenheid op huis aan.


vvma 2016  installatie bas kosters

Terugblik lezingen en rondleidingen 2016

Veel vrienden hebben in 2016 kunnen genieten van een rijk aanbod aan lezingen en rondleidingen in het museum.

Het was een denderend begin met een Drieluik over architectuur in januari, februari en maart.

Drie lezingen stonden op het programma : Ton Schulte, kunsthistoricus,  over Van Arnhem Centraal tot Zwaluwpark. Raymond den Burger, architect BNA, over  Het Rijksmuseum: een polemisch gebouw en Angeline Bremer, kunsthistoricus, over kunstenaar/architect Henry van de Velde.

In maart vond de tentoonstelling en publiekstrekker Queensize plaats. Mirjam Westen, conservator hedendaagse kunst, gaf een spraakmakende lezing in het auditorium, gevolgd door een rondleiding door de rondleiders van het museum. Met de overzichtstentoonstelling ‘I want to be soft’ The journey of Bas Kosters , zette het museum zich wederom op de kaart en mode ontwerper Bas Kosters gaf een enthousiaste rondleiding in mei voor een grote groep vrienden.

vvma 2016 Sonsbeek zwemvesten.JPG

Juni en juli waren de maanden van SONSBEEK ’16:transACTION, de internationale hedendaagse tentoonstelling in het Arnhemse park Sonsbeek en Museum Arnhem. In juni was er een lezing in het auditorium, in juli waren er twee rondleidingen door het park langs de bijzondere werken en in augustus planden we een lezing over de geschiedenis van de Sonsbeek tentoonstellingen vanaf 1949. Helaas ging de laatste lezing niet door.

In het kader van het 30 jarig bestaan van Grafisch centrum Plaatsmaken was er in september een Jubileumtentoonstelling Parelgoud in het museum. De rondleiding door Inge Pollet, artistiek directeur, is niet door gegaan. In oktober gaf Miriam Windhausen, hoofd museale zaken, voor een volle zaal een lezing over Dick Ket. Aansluitend was er een rondleiding langs de ruim 400 tekenwerken van deze kunstenaar.

Nelly Knuppe, vriend en kijkwijzer, werd getekend door een student tijdens de opening van Dick Ket.

Een bijzonder leuk vriendendagje organiseerden we in november. Met een ochtend lezing over de Millennials door Mirjam Westen was er aansluitend een lunch met ‘een soupe des amis’ in het Museumcafé. Kunstenaar Kinke Kooi gaf in de middag een rondleiding langs haar werken in de koepelzaal tentoongesteld tijdens de Biënnale Gelderland, Living Giving.

2016 was wederom een jaar met veel kunst en vooral een grote opkomst van onze vriendenvereniging. ­­­­


18 november 2016 | Bezoek Dingenfabriek en buffet bij Jansen & de Feijter

Op vrijdag 18 november was het dan zover: het ‘compensatie’ uitje voor de doorwaakte nacht in hotel IBIS in Metz.

Rond 14.30 uur werden we met koffie en iets lekkers hartelijk ontvangen door Gerrit en Ria van Middelkoop waarna om 15.00 uur het programma van start ging. Gerrit begon met een korte uiteenzetting over de Dingenfabriek en de Dingenpartij. Geboren uit de behoefte om in deze tijd van goedkope massaproductie aandacht te besteden aan het zuivere ding, met liefde ontworpen en gemaakt. En aandacht voor de dingen die vele jaren onlosmakelijk verbonden waren met ons leven en nu zijn of worden afgeserveerd.

Dingenfabriek

Daarna voerde Gerrit ons bijna twee uur, slechts onderbroken door een korte pauze, op onnavolgbare wijze door twintigduizend jaar westerse beeldhouwkunst van de menselijke gestalte. Een boeiende en geestige lezing geïllustreerd met foto’s en filmpjes en een 4 meter lange tekening die Gerrit tijdens de lezing maakte en die de belangrijkste ontwikkeling in het uitbeelden van de menselijke figuur illustreerde. Wat een spreker! Tot slot een glaasje en de mogelijkheid om met Gerrit na te praten over deze bijzondere middag.


Vervolgens wachtte ons in het Petit Café van boekhandel Jansen & de Feijter een heerlijk buffet. Ondertussen kwam de reis naar Metz weer tot leven door de uitgebreide powerpoint die Raymond den Burger had gemaakt van de foto’s van onze driedaagse reis. Een heel mooi extraatje en een prima afsluiting van deze fijne dag.



28 oktober 2016 | Excursie naar de ‘Verbeke foundation’ (B).

vvma 2016 excursie Verbeke foundation 2

Ondanks het weer, buien en veel drukte op de weg, zijn we toch op tijd voor de koffie met taart rond 11 u aangekomen in Kemzeke. Tijdens de koffie schoof de eigenaar, Geert Verbeke, al aan om met ons een praatje te beginnen. In zijn inleiding vertelde hij hoe hij tot rust kwam door de kunst bij zijn zeer drukke werkzaamheden als eigenaar van een zeer groot transportbedrijf met veel werknemers. 

Omdat hij een groot kunstwerk moest verhuizen is hij zich in kunst gaan verdiepen en doordat het bedrijf na jaren weg moest op de plek waar het lag, heeft hij het besluit genomen te stoppen. Alles verkocht en de start van de Verbeke Foundation was daar. Zijn grote voorbeeld was ’Insel Hombroich’, bij Düsseldorf. Hij weigerde met subsidies te werken, hij werkt vanuit de kunstenaars, zij moeten de inspiratiebron zijn. Zijn inkomsten heeft hij uit bedrijfs- en particuliere feesten, waar de mensen tussen de kunst verblijven. Zijn tentoonstellingsruimte – zowel binnen als buiten – wil geen oase van kunst zijn. De presentatie is ongepolijst, levend, on-monumentaal, zoals de wereld buiten de museummuren. Er staan werken van beginnende en gevestigde kunstenaars, Jan Fabre, Koen van Mechelen, Atelier van Lieshout, met een logeerverblijf op het terrein, heel bijzonder!     

vvma 2016 excursie verbeke foundation 1   vvma 2015 excursue verbeke foundation 3     

Tijdens ons bezoek staan de werken van Theo Jansen en Zoro Feigl centraal onder de naam ‘Bewogen beweging’ naar de gelijknamige tentoonstelling in 1961 in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Wij zien de voortbewegende strandbeesten in de grote hal echt bewegen en filmbeelden, foto’s, tekeningen en schetsen die gericht zijn op functie. Van Zoro Feigl de bewegende touwen, kabels en plastic waarbij Zoro zich vooral richt op de fysische functies. Aan het werk van beide kunstenaars ligt veel experimenteren ten grondslag. De ingenieuze kinetische sculpturen zijn hiervan het resultaat.

vvma 2016 excursie verbeke foundation 4

In het beeldenpark (we troffen goed weer in België) werden we in groepen rondgeleid langs installaties van onder andere Herman de Vries: ‘In memoriam de koeien’,  Ronald de Winter: ‘Paarden’, Aeneas: ‘De Dome’,  Atelier van Lieshout: ‘CasAnus’,  Alan Sonfist: ‘Time capsule’,  Zoro Feigl: ‘ Willow’ en  vele andere werken. Prominent naast de ingang staat de ‘Containosaurus’ van Denis Oudendijk.

Het was een lange reis terug naar Velp, maar we konden terugkijken op een boeiende excursie. Kortom, een dag die de moeite waard was.



22 en 23 september 2016 | Verslag excursies naar ‘Voorlinden’ in Wassenaar.

vvma 2016 museum voorlinden achter.JPG

Op 22 en 23 september 2016 zijn er ongeveer 90 vrienden van Museum Arnhem op bezoek geweest bij Museum Voorlinden, op het landgoed, bekend sinds de 16e eeuw, met dezelfde naam. Het weer was op beide dagen uitstekend en dankzij de vele info in de bus kon iedereen zich goed inlezen!  Om half elf zaten wij aan de koffie in de ‘Salon’ van de prachtige Schots aandoende villa vlakbij het eigenlijke museum. In een ander vertrek hingen meerdere Schoonhovens, waaronder één van de eerste aankopen. Dit alles is eigendom van de heer Joop van Caldenborgh, kunstverzamelaar sinds zijn jeugd.

VVMA 2016 museum voorlinden dak.JPGHet subtiele, transparante museumgebouw met een bijzondere dakconstructie waardoor gefilterd daglicht naar binnen valt, is ontworpen door Dirk Jan Postel van architectenbureau Kraaijvanger. Wij werden door zeer goed geïnformeerde gidsen in 3 groepen rondgeleid langs de vele zalen waar slechts een beperkt aantal werken hangt die daardoor prachtig tot hun recht komen. De expositie ’Full Moon’, is een eerste kennismaking met de uitersten van de Caldic Collectie, met werk van Jan Sluijters, Ai Weiwei, Rineke Dijkstra, Yves Klein en vele andere bekende namen.                                                                                  

En dan de Skyscape van James Turrell, een serene ruimte met een open dak, de lucht lijkt omlijst en wind en regen hebben vrij spel, de kunstenaar heeft het  kunstwerk afgestemd op de breedtegraad en de locatie, werkelijk heel bijzonder! Na de lunch - weer in de Salon - kunnen we zelf nog veel meer bekijken zoals de permanent opgestelde werken van o.a. Richard Serra. Zijn ‘Open ended’ van corten staal, is als het ware een doolhof, zeer groot en fascinerend. Van boven af krijg je pas echt een goed totaalbeeld van dit werk.  

VVMA 2016 museum Voorlinden 2.JPG

Er is ook een zwembad waarbij je niet weet waar je naar kijkt, tot je naar beneden geleid wordt. Van Ron Mueck is er een reusachtig ‘Couple under Umbrella’.Ook is het een genoegen om de kleurrijke werken van Elsworth Kelly op je te laten inwerken op de tijdelijke, door Rudi Fuchs samengestelde tentoonstelling ‘Bloemlezing’,  die een hommage is aan deze  door Van Caldenborgh zeer geliefde kunstenaar.        

VVMA 2016 Museum 6.JPG                                                                                                              

Overal vanuit het museum kijk je naar buiten met zicht op het omringende weide-, bos- en duinlandschap en op de prachtige door Piet Oudolf aangelegde tuin met mooie grassen met pluimen, vaste planten en de volop bloeiende eenjarigen.  Een genot om ook hier rond te lopen. Voorlinden wordt niet voor niets ‘Museum & Gardens’ genoemd! Moe maar zeer voldaan vertrekken we om half vier weer richting Arnhem. 


27-07-2016 | Verslag excursie naar ‘Glassfever’ in Dordrecht 

Op het programma een bezoek aan de expositie ‘Glassfever’-  hedendaagse kunst in glas - op 4 verschillende locaties in Dordrecht: DordtYart, het Dordrechts Museum, het Dordts Patriciërshuis en Huis van Gijn. Een prachtexpositie die tot stand is gekomen in samenwerking met de beroemde Berengo Studio uit Murano.

Na een uiterst vlotte heenreis komen wij wat vroeg aan in DordtYart en kunnen dus vast wat rondkijken voor wij worden verwend met koffie en een lekker gebakje en hartelijk welkom worden geheten door Lyda Vollebregt, een van de stuwende krachten achter het concept van DordtYart,  dat  ons even later uit de doeken wordt gedaan door medeorganisator Arie Jaap van Warnaar. Dit internationale centrum voor hedendaagse kunst, gehuisvest in de voormalige scheepswerf De Biesbosch, heeft geen eigen collectie maar biedt,  naast tijdelijke tentoonstellingen, kunstenaars de mogelijkheid ter plekke te komen werken en hun werk en de voortgang in hun werk te tonen. DordtYart richt zich met name op sculpturaal werk en technische en of architectonische installaties. 

glassfever.jpg

Voor ‘Glassfever‘ heeft DordtYart vijf kunstenaars, waaronder Folkert de Jong en Zoro Feigl, de mogelijkheid geboden hun ontwerpen te laten uitvoeren in glas in samenwerking met de Maestro’s van Berengo. In een film zien we hoe kunstenaar en maestro samen tot oplossingen komen om de ideeën van de kunstenaar in glas te vangen en in de grote ruimte krijgen we in kleine groepen een  enthousiaste, kundige rondleiding langs de fantastische resultaten. Daarnaast boeiend werk in glas van andere veelzijdige kunstenaars zoals Koen Vanmechelen. Op de eerste verdieping geen plaats voor glas. Hier werkt textielkunstenaar Conny Groenewegen. Hier artist in residence,  maar tevens docent aan ARTEZ. Enthousiast vertelt ze over haar werk waarvan we hier een soort tunnel in wording zien, gemaakt van repen fleece-afval, en daarnaast prachtige kleding van bijzondere materialen.

Na een lekkere lunch gaan we richting Dordrechts Museum. Ook hier veel moois te zien. Het is verrassend om te midden van de ‘oude’ kunst de hedendaagse glassculpturen te zien die in een aantal gevallen de dialoog aangaan met omringend werk. We genieten o.a. van de duiven van Fabre, het hondje van Marta Klonowska, en de schitterende rode kroonluchter met kraaien van Javier Perez.

De bus brengt ons vervolgens naar de Merwedekade waar vandaan iedereen op eigen gelegenheid op pad gaat door het mooie Dordrecht. Gezien de regen geen terrasjesweer. Wel mooie glaskunst in de ambiance van het 17e eeuwse Patriciërshuis  en in het voormalige woonhuis van Simon van Gijn (1836-1922) waar het merendeel van de inrichting en de verzameling van Van Gijn is bewaard gebleven. Voldaan stappen we aan het eind van de middag in de bus en zijn, zoals gepland, tegen zeven uur weer in Velp.


vvma groepsfoto  excursie Metz 2016 april DSC01021.jpg

13-4-2016 |  Meerdaagse museumexcursie naar Metz.

Op woensdag 13 april vertrekken wij met 49 Vrienden naar Heerlen, waar wij het glaspaleis Schunck bezoeken, een mooi door architect Peutz ontworpen warenhuis uit 1933 voor de firma Schunck. Het pand is prachtig gerestaureerd in 1995, door Jo Coenen en Wiel Arets. Het is nu museum, bibliotheek, muziekschool, filmhuis en brasserie. We gaan natuurlijk eerst koffie drinken met Limburgse vlaai in Brasserie 'Mijn Streek' op de bovenste verdieping, voormalig woonhuis van de familie Schunck, met een prachtig uitzicht over de stad.  In de kelder bezoeken wij de tentoonstelling ‘MIES & de erfenis van het modernisme’. Daar zien we de restauratie van de wel zeer verantwoorde, maar erg onderhoudsgevoelige gebouwen van zijn hand. 

Vervolgens reizen wij door naar Luik en lopen rond in het door Calatrava ontworpen station Gare Liège-Guillemins een prachtig, luchtig ontwerp, op een mooie plek. We bekeken daar tevens de expositie ‘De Salvador à Dali’ over zijn leven en ontwerpen en met een aantal originele Dali’s. 

We reizen door naar ons, vlakbij het centrum en mooi aan het water gelegen, IBIShotel in Metz. Na wat gedoe rond de tweepersoonskamers genieten we van een lekkere avondmaaltijd in het hotel. Op tijd naar bed daar ons de volgende dag een vol programma wacht. Helaas wordt onze nachtrust wreed verstoord door brandalarm en loeiende sirenes. Bijna iedereen bevindt zich midden in de nacht op straat. Gelukkig is er geen brand. Er is een watertank gesprongen en na een uurtje gaat iedereen terug naar bed. De volgende ochtend verschijnen we niet al te fris aan het ontbijt daar er geen water is om ons te douchen of te wassen. Maar tegen 10 uur is het probleem opgelost en kunnen we met een gerust gemoed aan ons dagprogramma beginnen. 

vvma bij FRAC

We starten met een korte wandeling naar het FRAC (Fonds Régional d’Art Contemporain) Lorraine,  waar we een bijzondere presentatie meemaken van broer en zus Ouissi  (artists in residence) waar wij letterlijk en figuurlijk bij betrokken worden. Daarnaast is er de tentoonstelling met werk van Nil Yalter, geboren in Egypte, opgegroeid in Turkije en sinds 1965 woonachtig in Parijs. Avant-garde kunstenares. In haar werk richt zij zich o.a. op de positie van de vrouw, globalisering, migratie, mensenrechten en culturele identiteit. Nog even een kopje koffie buiten bij het buurtcafé  ’Jehanne d’Arc ‘ om vervolgens met de bus naar het ‘Centre Pompidou Metz’ te gaan met zijn mooie transparante constructies en ‘kijkdozen’ die uitzicht bieden op stad en omgeving. Ontworpen door de Japanse architect Shigeru Ban en in 2010 geopend. Wij zagen er de tentoonstelling ‘Sublime. The tremors of the World’  van meer dan 100 kunstenaars over de fascinatie voor de natuur en de rampen die ontstaan o.a. door toedoen van de mens. Tevens de indrukwekkende installatie van Tadashi Kawamata , ‘Under the Water’ die verwijst naar de tsunami in 2011 in Japan. Na ons ‘déjeuner’ bezoeken wij de kerk St. Maximin met ramen van Jean Cocteau en de rest van de middag kunnen wij op eigen gelegenheid de gezellige oude stad met zijn prachtige kathedraal, met o.a. ramen van Chagall,  verkennen. We boffen, het is heerlijk weer. ’s Avonds gegeten in het plezierige, aan het water gelegen ‘Assiette au Boeuf’.

De volgende morgen gaat de terugweg via de stad Luxemburg waar wij starten bij het ‘Casino de Luxembourg’ in 1995 omgebouwd tot tentoonstellingslocatie, een forum voor hedendaagse kunst en recentelijk uitgebreid verbouwd. Wij zien daar een installatie van de Spaanse, maar in Nederland woonachtige, Lara Almarcegui. Zij wordt gefascineerd door sporen van hetgeen verdwijnt of is afgebroken, doet daar onderzoek naar en verbeeldt dit in haar kunstwerken. Heel toepasselijk maakte ze voor het Casino een installatie,  een soort eiland, van de verpulverde gipswanden die werden verwijderd bij de renovatie. Daarnaast waren in de Black Boxer videoproducties te zien van David Brognon en Stéphanie Rollin over o.a. het leven in subculturen. 

vvma 2016 museum mudam luxemburg .jpg

Hierna wandelen wij de via de Chemin de la Corniche, met mooi uitzicht op het veel lager gelegen stadsdeel ‘Grund’ naar de Bock Kazematten, om vervolgens met de bus naar het MUDAM, (Musée d’Art Moderne Grand-Duc Jean) te gaan, gelegen op de Kirchberg. Een zeer imposant gebouw, gebouwd in 2006 door Ieoh Ming Pei , die ook bekend is van de glazen piramide van het Louvre. De resten van het oude fort Thüngen zijn nog zichtbaar. De entree is enorm groot en imponerend. Wij zien o.a. de tentoonstelling van Fiona Tan, van wie ook in Arnhem werk te zien is dat door museum Arnhem is aangekocht. Fiona Tan woont in Amsterdam. Zij vervlecht in haar werk beelden uit het verleden met hedendaagse thema’s. Ook de andere presentaties, met name de werken van Damien Deroubaix die zich baseert op de werken van Picasso, maken indruk. Kortom: veel moois te zien in het MUDAM en een lekkere lunch aan lange tafels in het leuke Mudam Café met het bijzondere design dak van ‘dakpannen’ van vilt.

De laatste plaats die wij bezoeken is Hasselt met het CIAP - een soort kunstvereniging voor actuele kunst - sinds 2014 gelegen in het oude Provincieaadgebouw met prachtige oude ornamenten. Wij zien daar werk van de zeer veelzijdige wetenschapper, heemkundige, historicus en  kunstenaar Kasper Bosmans, hij toont hier enkele zeer fraaie zandtapijten.

Wij sluiten onze reis af met een prima diner in ‘The Century’ waarna de terugreis naar Arnhem volgt. Precies om 22.00 komen we aan in Velp! Het was een boeiende reis, mede dankzij onze onvolprezen reisbegeleiders op kunsthistorisch en architectonisch gebied: Mirjam Westen en Raymond den Burger.


15-03-2016 | Excursie naar Bergen en Laren 

Met een bus vol Vrienden vertrokken we even na negenen richting Bergen. Tijdens de lange rit kon iedereen zich dankzij de uitgedeelde informatie alvast verdiepen in alles wat we te zien zouden krijgen, en dat zou indrukwekkend blijken te zijn.

excursie_bergen

Bij aankomst in Museum Kranenburgh stond de koffie voor ons klaar en na dit opkikkertje was het tijd voor Silence out Loud, de nog door Joost Zwagerman voorbereide tentoonstelling waarin hij een ode brengt aan de ‘eeuwige waarheid van de stilte’. Stilte die je in feite niet kunt zien, maar die wel door veel kunstenaars wordt verbeeld: in witte stilte, religieuze stilte, planetaire stilte, dreigende stilte, oorverdovende stilte…… . Er zijn landschappen, portretten, vrijwel lege witte doeken, abstracte werken…… . Niet alleen rustgevend, maar ook heftig en indringend. Er was werk van heel veel bekende kunstenaars waaronder Jan Schoonhoven, Marlene Dumas, Erwin Olaf, Rineke Dijkstra, Robert Ryman, Ulay & Abramovic, Jeroen Hennemans. Zoveel verschillende invalshoeken. Een tentoonstelling die gevoelens oproept die je rustig moet laten bezinken. Silence out Loud vraagt eigenlijk om een tweede bezoek.

Na een heerlijke lunch in Kranenburgh gaat het richting Singer Museum in Laren waar de expositie Kirchner, Paradijs in de bergen op ons wacht. Een expositie die grotendeels gewijd is aan de werken uit zijn Zwitserse tijd. De onderwerpen zijn nieuw. Schilderde hij in Berlijn het nachtleven en zijn beroemde straat- en cafétaferelen, in Zwitserland zijn het bergen, alpenpanorama’s, dorpen en de boerenbevolking. De stijl blijft herkenbaar: expressionistisch, gloeiende kleuren, contrasten tussenlicht en donker. Eind jaren twintig wordt zijn stijl wat minder uitbundig, meer gestileerd. Er zijn krachtige houtsneden en vele foto’s die hij zelf niet als ‘kunst’ bestempelde maar die een prachtig beeld geven van zijn leven in Zwitserland.

excursie_Bergen_2

Kortom een mooie tentoonstelling, die werk en leven van Kirchner in zijn Zwitserse tijd in al zijn facetten belicht en tevens zijn invloed op Jan Wiegers en daardoor, indirect, op De Ploeg. Nog even genieten van een drankje in ‘De Villa’ en dan stappen we weer in de bus. Kort na zessen zijn we weer in Velp. Het was een heerlijke dag. 

Ietje ten Holte - Oerlemans


30-11-2015 | Excursie Mauritshuis, Museum Bredius en Haags historisch museum

Dertig november was een dag die niet helemaal volgens plan verliep. Het begon er mee dat wij ten gevolge van het uitvallen van de trein tussen Arnhem en Velp 20 minuten later dan gepland richting Den Haag vertrokken. Gelukkig kwamen wij maar iets te laat aan. Gezien de grootte van de groep moesten wij ons voor het ochtendprogramma splitsen. Groep 1 startte met koffie in de befaamde Posthoorn. Vervolgens stond voor groep 1 een bezoek aan Galerij Prins Willem V op het programma maar door onverwachte omstandigheden konden we daar niet terecht. De coördinator van het Mauritshuis had er echter voor gezorgd dat het Haags Historisch Museum de honneurs waarnam. Een prima alternatief: een enthousiaste en vakkundige rondleider gaf o.a. een uitgebreide toelichting op het bijna vijf meter brede stadsgezicht van Den Haag van Jan van Goyen en op de werken van de tijdelijke tentoonstelling ‘Held op Sokkel’. Natuurlijk ging onze belangstelling ook uit naar de unieke poppenhuizen van Lita de Ranitz. Museum Arnhem heeft immers ook een prachtig poppenhuis dat net als in het Haags historisch Museum kort geleden met hulp van de Vrienden is gerestaureerd.

Vrienden_Excursie

Groep 2 bezocht ondertussen Museum Bredius, het deftige herenhuis aan de Lange Vijverberg dat de collectie van de grote kunsthistoricus en verzamelaar Abraham Bredius herbergt. Niet alleen wist Ernst-Jan Jansen veel interessants te vertellen over deze privé collectie, hij ging ook in op het leven van Bredius en zijn grote verdiensten voor het Mauritshuis. In zijn tijd als directeur betaalde hij uit eigen zak een aantal werken en verwierf hij voor het Mauritshuis de beroemde schilderijen Het Puttertje van Carel Fabritius en Het meisje met de parel van Johannes Vermeer.

Nadat beide groepen van locatie waren gewisseld troffen we elkaar in Gusto. Hadden we gedacht daar rustig lekker te kunnen lunchen, bleek dat Gusto zich niet hield aan ons tijdsschema waardoor soep en sandwiches in alle haast moesten worden verorberd. Jammer. Hierdoor waren we ook later dan gepland in het Mauritshuis, waar we trouwens allerhartelijkst werden ontvangen en naar het auditorium werden begeleid waar we een zeer uitvoerige inleiding kregen over de tentoonstelling Selfies uit de Gouden Eeuw, die vaak bleken te zijn gemaakt als een soort ’visitekaartje’ van de schilder. Wij besloten wat later te vertrekken zodat er voldoende tijd overbleef om de Selfies en een deel van de vaste collectie te bekijken en af te sluiten met een drankje in De Brasserie van het Mauritshuis.

excursie_den Haag

Door regen en wind worstelden wij ons naar de plek waar de bus stond daar deze op het laatste moment niet vlakbij het Mauritshuis bleek te kunnen komen. Een stormachtig slot van een, soms wat chaotische, maar toch mooie dag.
 
Ietje ten Holte-Oerlemans


29-9-2015 en 6-10-2015 | Excursies naar De Menthenberg

Twee keer ontving Jan Houwert ons voor een rondleiding over het landgoed De Menthenberg dat hij en zijn vrouw Marty Six bewonen.Uitnodigend stond het fraaie ijzeren hek aan het begin van de oprijlaan voor ons open en op weg naar het mooi gerestaureerde woonhuis passeerden we al direct een echte Klaas Gubbels: een roze, drievoudige koffiepot. Op het voorterrein van het landhuis stond Jan Houwert ons op te wachten voor de rondleiding over het 11 hectare grote landgoed, gelegen op vrijwel het hoogste punt van Arnhem. Een mooi, golvend terrein met grasvelden, fraaie bomen, berceau, bloementuin, kassen en kweekbakken. En niet te vergeten de waterpartijen waarvan de waterstand afhankelijk is van de waterstand in de Rijn!

Excursie_DeMenthenberg
Verzamelen op het voorterrein van het landhuis

Jan Houwert en Marty Six zijn er wonderwel in geslaagd om het landgoed zijn oude luister terug te geven. En niet alleen dat, zij hebben kunstenaars de ruimte gegeven om bijzondere kunstwerken toe te voegen aan dit landschap waarin meer dan 20, meest grote, indrukwekkende beelden een plaats vonden. Aan de kunstenaars werd gevraagd een beeld te maken voor een plek in het park die zij zelf uit mochten kiezen. Met als resultaat dat de werken allen bijzonder goed tot hun recht komen. De grote, open hand van Armando, de betonnen ‘schijven als van bleekselderij’ van Sjoerd Buisman, nog mooier geworden door de tand des tijds, de ‘geslachtskenmerken’ van Maria Roosen die ze regelmatig komt oppoetsen. Werken van Carel Visser, Freimuth. Marthe Röling en andere bekende en minder bekende kunstenaars. ‘Gewoon’ gekocht is het prachtige, transparante gebouw van cortenstaal van Ruud van de Wint dat geplaatst werd nadat het in 2002 tijdens de tentoonstelling Clair-Obscur in het park van het Kröller-Müller te zien was geweest.

Beide keren was het een genot om hier rond te lopen, te kijken en te luisteren naar de boeiende uitleg en verhalen bij de diverse kunstwerken door Jan Houwert. De bijna twee uur durende rondtochten over het landgoed vlogen voorbij. Tussendoor geen tijd voor een drankje. Dat deden we tot slot.

Zo kunnen wij, dankzij Jan Houwert en zijn vrouw, terugkijken op twee mooie middagen waarbij, we ondanks de slechte weersverwachting voor de 2e excursiemiddag geen paraplu nodig hebben gehad!

Ietje ten Holte-Oerlemans



top
www.museumarnhem.nl gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.