In What's New presenteert Museum Arnhem op de eerste verdieping recente aanwinsten in de collectie beeldende kunst. Ze sluiten aan bij belangrijke zwaartepunten in het collectiebeleid: engagement, gender, en met aandacht voor kunstenaars met een cultureel diverse achtergrond. 

Vanaf 6 juli toont Museum Arnhem het tweede deel van de nieuwe aanwinsten. Opnieuw is de collectie verrijkt met werken die het museum recentelijk zijn geschonken door particuliere verzamelaars, waaronder de monumentale collage ‘Saurus op Goudreinet’ uit 1996 van Carel Visser, werken op papier van onder anderen Kiki Smith, Gluklya en Lydia Schouten en het schitterende pop-up boek ‘Freedom: A Fable (A Curious Interpretation of the Wit of a Negress in Troubled Times)’ (1997) van Kara Walker. Opvallende nieuwkomer is ook het grote wanddoek en video-installatie ‘Rebelse Trots’ (2015) van Patricia Kaersenhout (1966). Kaersenhout onderzoekt in ‘Rebelse Trots’ de relatie tussen de geschiedenis van de slavernij, racisme en feminisme. Zij liet zich inspireren door de Zwarte vrouwenbeweging in de jaren ’80 en verweefde in de video de verhalen van belangrijke feministische voorvechtsters met het levensverhaal van de 18e eeuwse ‘Swartin’ Christina. Museum Arnhem nodigde de jonge schrijfster Simone Atangana Bekono uit een essay te schrijven over Kaersenhouts Rebelse Trots. 

Nog meer nieuwe aanwinsten, waaronder het werk The Tourist van Margriet Breevoort en het ‘Kannenrekje’ van Maria Roosen vindt u op de benedenverdieping.

Met werk van Patricia Kaersenhout, Gluklya, Esiri Erheriene-Essi, Inge Meijer, Kara Walker, Kiki Smith, Viviane Sassen, Louise te Poele, Mirka Farabegoli, Ad Gerritsen, Jacqueline de Jong, Carel Visser, Lydia Schouten en Paul de Reus.  

www.museumarnhem.nl gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.