De tentoonstelling What we have overlooked omvat een selectie van kunstwerken die in de afgelopen dertig jaar door het museum zijn verworven. Gekozen is voor kunstenaars die laten zien hoe de problematiek van hun directe omgeving nauw samenhangt met werelden daarbuiten. Zij bevragen de veronderstelde vanzelfsprekendheid van historische constructies, culturele identiteiten en politieke instituties. Sinds 2009 brengt Framer Framed de interculturele processen in hedendaagse kunst over het voetlicht door middel van debatten, tentoonstellingen en publieksprogramma’s. Museum Arnhem en Framer Framed geven met What we have overlooked opnieuw een impuls aan deze discussie.

Internationale kunstenaars
Tijdens de tentoonstelling zijn werken rondom bovenstaande thematiek van diverse internationale kunstenaars te zien. Zo heeft de serie Ecu - European Currency Unfolds van de Engelse kunstenaar Roshini Kempadoo, uit 1992, niets aan actualiteitswaarde verloren. Toen het Schengenakkoord van kracht ging, reproduceerde Kempadoo de toenmalige bankbiljetten van de Europese landen. In de biljetten monteerde zij scènes van vluchtelingen en de inheemse bevolking van voormalige kolonies van Europa. Hiermee toonde zij haar visie op de koloniale geschiedenis en de toekomstige identiteit van de Europese Gemeenschap.
De Amerikaanse Kara Walker belicht in de serie The Emancipation Approximation (1999-2000) een ander aspect van het koloniale verleden: de slavernij. Door middel van silhouette-techniek stelt zij op verhalende wijze met een wrange, satirische ondertoon de invloed van racistische en seksistische stereotypen op ons dagelijks leven aan de orde.
De Thaise kunstenares Araya Rasdjarmrearnsook laat in een video uit de serie Village and Elsewhere (2010-2012) zien wat er gebeurt als kunst uit de museale context wordt gehaald, deze verplaatst naar de dagelijkse omgeving en hoe de toeschouwer daarop reageert. Zij plaatst kopieën van beroemde werken van Van Gogh, Manet, Jeff Koons en Cindy Sherman op openbare pleinen, aan de rand van een akker, of in een Boeddhistische tempel in Thailand. Zij filmt de reacties op het werk van omwonenden. De video’s onderscheiden zich door de nieuwsgierigheid van de Thaise deelnemers, hun plezier in het samen praten over het kunstwerk en gaan gepaard met een bijzonder aanstekelijke humor.

Museum Arnhem
Museum Arnhem heeft sinds de jaren negentig een voortrekkersrol vervuld in de opbouw van een cultureel diverse kunstcollectie. Door wisselende collectiepresentaties in én buiten Arnhem legt het museum steeds nieuwe verbindingen en biedt het vergezichten waarmee huidige en toekomstige generaties vanuit verschillende culturele achtergronden zich verbonden weten.

Meer informatie: www.museumarnhem.nl en www.tolhuistuin.nl

Kara Walker, Scene 7 van 'The emancipation approximation', zeefdruk, 1999-2000. Collectie Museum Arnhem.jpg

Kara Walker, Scene 7 van 'The emancipation approximation', zeefdruk, 1999-2000. Collectie Museum Arnhem

Roshini Kempadoo, Ecu-European Currency Unfolds, Italië, foto, 1992. Collectie Museum Arnhem.jpg

Roshini Kempadoo, Ecu-European Currency Unfolds, Italië, foto, 1992. Collectie Museum Arnhem

Monali Meher_framer Framed

Monali Meher, But I was never a bride, foto, 2004. Collectie Museum Arnhem

www.museumarnhem.nl gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.