
De tentoonstelling What we have overlooked omvat een selectie van kunstwerken die in de afgelopen dertig jaar door het museum zijn verworven. Gekozen is voor kunstenaars die laten zien hoe de problematiek van hun directe omgeving nauw samenhangt met werelden daarbuiten. Zij bevragen de veronderstelde vanzelfsprekendheid van historische constructies, culturele identiteiten en politieke instituties. Sinds 2009 brengt Framer Framed de interculturele processen in hedendaagse kunst over het voetlicht door middel van debatten, tentoonstellingen en publieksprogramma’s. Museum Arnhem en Framer Framed geven met What we have overlooked opnieuw een impuls aan deze discussie.
Internationale
kunstenaars
Tijdens de tentoonstelling zijn werken rondom bovenstaande thematiek van
diverse internationale kunstenaars te zien. Zo heeft de serie Ecu - European Currency Unfolds van de
Engelse kunstenaar Roshini Kempadoo, uit 1992, niets aan actualiteitswaarde verloren.
Toen het Schengenakkoord van kracht ging, reproduceerde Kempadoo de toenmalige
bankbiljetten van de Europese landen. In de biljetten monteerde zij scènes van
vluchtelingen en de inheemse bevolking van voormalige kolonies van Europa.
Hiermee toonde zij haar visie op de koloniale geschiedenis en de toekomstige
identiteit van de Europese Gemeenschap.
De Amerikaanse Kara Walker belicht in de serie The Emancipation Approximation (1999-2000) een ander aspect van het
koloniale verleden: de slavernij. Door middel van silhouette-techniek stelt zij
op verhalende wijze met een wrange, satirische ondertoon de invloed van
racistische en seksistische stereotypen op ons dagelijks leven aan de orde.
De Thaise kunstenares Araya Rasdjarmrearnsook laat in een video uit de serie Village and Elsewhere (2010-2012) zien
wat er gebeurt als kunst uit de museale context wordt gehaald, deze verplaatst
naar de dagelijkse omgeving en hoe de toeschouwer daarop reageert. Zij plaatst
kopieën van beroemde werken van Van Gogh, Manet, Jeff Koons en Cindy Sherman op
openbare pleinen, aan de rand van een akker, of in een Boeddhistische tempel in
Thailand. Zij filmt de reacties op het werk van omwonenden. De video’s
onderscheiden zich door de nieuwsgierigheid van de Thaise deelnemers, hun
plezier in het samen praten over het kunstwerk en gaan gepaard met een
bijzonder aanstekelijke humor.
Museum Arnhem heeft sinds de jaren negentig een voortrekkersrol vervuld in de opbouw van een cultureel diverse kunstcollectie. Door wisselende collectiepresentaties in én buiten Arnhem legt het museum steeds nieuwe verbindingen en biedt het vergezichten waarmee huidige en toekomstige generaties vanuit verschillende culturele achtergronden zich verbonden weten.
Meer informatie: www.museumarnhem.nl en www.tolhuistuin.nl