Queensize. Internationale vrouwelijke kunstenaars uit de Olbricht Collectie. 
Kunstenaars: Ellen Altfest, Helene Appel, Monika Baer, Tina Barney, Vanessa Beecroft, Katharina Bosse, Louise Bourgeois, Ulla von Brandenburg, Rineke Dijkstra, Nathalie Djurberg, Marlene Dumas, Nicole Eisenman, Sylvie Fleury, Hope Ginsburg, Jitka Hanzlová, Mona Hatoum, Almut Heise, Laurie Hogin, Jenny Holzer, Klara Kristalova, Makiko Kudo, Marie-Jo Lafontaine, Abigail Lane, Sharon Lockhart, Teresa Margolles, Alex McQuilkin, Hellen van Meene, Dawn Mellor, Marilyn Minter, Sükran Moral, Elizabeth Peyton, Patricia Piccinini, Chloe Piene, Bettina Rheims, Daniela Rossell, Cindy Sherman, Laurie Simmons, Taryn Simon, Carolein Smit, Anj Smith, Kiki Smith, Rebecca Stevenson, Kirsten Stoltmann, Anett Stuth, Paloma Varga Weisz, Katharina Wulff, Lynette Yiadom-Boakye, Lisa Yuskavage

Jonge leven
Foto- en videowerken, tekeningen, schilderijen en sculpturen tonen de levenscyclus. De installatie Balasana (2009) van de Australische Patricia Piccinini (1965) toont een fase uit het ‘jonge’ leven. Het is een hyperrealistisch, tegelijk droomachtig tafereel van een meisje dat in een voorover gebogen houding (‘balasana’ genaamd in het Sanskriet) ligt met op haar rug een kleine kangoeroe (wallaby). 

Volwassenheid

De werken van Cindy Sherman, Marlene Dumas, Elizabeth Peyton en Bettina Rheims verbeelden juist de fase van volwassenheid waarbij identiteit, seksualiteit en representatie een rol speelt. In het werk van Sylvie Fleury, Jenny Holtzer en Helene Appel herinneren teksten of voorwerpen ons aan het menselijk bestaan en verlangen. In de rolstoel met handvaten in de vorm van messen van de Libanees-Engelse Mona Hatoum staat de kwetsbaarheid van het menselijk bestaan centraal. 

Geweld
De Turkse Moral Sukran en de Amerikaanse Taryn Simon presenteren in hun werk de gevolgen van geweld. De Zweedse Nathalie Djurberg (1978) verontrust onze blik met haar ironische animatiefilm The Experiment (Greed) (2009) waarin wellust gepaard gaat met religie en machtsmisbruik. De verbinding tussen alle werken in de tentoonstelling wordt gevormd door Bloodline (1994) van de Duits-Amerikaanse Kiki Smith (1954). De installatie, bestaande uit honderd glazen ‘druppels’, slingert zich als een kralenketting over de vloer. Door de bloedrode kleur te combineren met het fragiele glas intensiveert Smith de visuele ervaring. De werken in Queensize roepen de vraag op wat het betekent om mens te zijn. Van geboorte en dood, dromen en nachtmerries tot en met de ervaringen van onze identiteit.

De Duitse privéverzamelaar Thomas Olbricht verzamelt sinds 30 jaar hedendaagse kunst. Zijn kunstcollectie omvat meer dan 1700 werken. Selecties uit zijn collecties worden sinds 2010 getoond in de me Collectors Room Berlin. Queensize is samengesteld door regisseur Nicola Graef en me-curator Wolfgang Schoppmann.

Bij de tentoonstelling verschijnt de publicatie Queensize.

Dawn_Mellor_Mia_Farrow_olieverf_op_doek_2010_Olbricht_Collection_Foto_Jana_Ebert.jpg

Dawn Mellor, Mia Farrow, olieverf op doek, 2010. Olbricht Collection.
Foto: Jana Ebert

RiekenDijkstra_Queensize

Rineke Dijkstra_Brighton,England,August 21,1992

Marilyn_Minter_Pink_Bra_Pamela_Anderson_foto_2007_Olbricht_Collection.jpg

Marilyn Minter, Pink Bra (Pamela Anderson), foto, 2007. Olbricht Collection.
Courtesy of the artist en Salon 94, New York

Marlene Dumas_bum

Marlene Dumas (1953 Kaapstad, ZA),\u00a0Achterwerk / Bum 1993,\u00a0inkt op handgeschept papier / ink onhandmade paper

www.museumarnhem.nl gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.