Jo Baer
De jury nomineert Jo Baer (1929) uit grote waardering voor de constante hoge kwaliteit van haar werk in een lange internationale loopbaan. Op intelligente en levendige wijze volgt Baer een autonoom pad en onttrekt zo haar kunst aan de waan van de dag. Als 'Grande Dame' van de schilderkunst, die zichzelf telkens opnieuw blijft uitvinden, inspireert zij jongere generaties.

Jo Baer.jpg   Jo Baer.jpg
links: Jo Baer, In the Land of the Giants, 2012. Courtesy of Galerie Barbara Thumm 
rechts: Jo Baer, Memorial for an Art World (Nevermore), 2009. Courtesy of Galerie Barbara Thumm

Het werk van Jo Baer is fris, straalt van levenslust, is heerlijk geschilderd, biedt royale zijpaden en staat bol van de beeldende verhaallijnen. De jury ziet kwalitatief onderzoek naar betekenissen als een essentiële drijfveer in Baers werk. Op liefdevolle wijze probeert zij invulling te geven aan het schilderen in relatie tot een wereld waar analogieën worden overwogen, verbanden en tegenstellingen worden onderzocht op hun werking voor het uiteindelijke beeld. Dit resulteert in een unieke, metaforisch figuratieve beeldtaal en gelaagde schilderijen vol zinderende schoonheid.

Uit de collectie van Museum Arnhem worden twee vroege tekeningen van Jo Baer getoond: Mourning Mules (1989) en Love and Money – uit de serie Head and Talls (1985). Ook laat het museum een van haar vroege schilderijen zien, getiteld Travers (Head to the wall) (1980-1981).

Kinke Kooi
De jury werd overtuigd door Kinke Koois (1958) eigen stijl van werken en de technische perfectie waarmee ze haar duizelingwekkende beelden opbouwt. Poëtisch, ingehouden en uitgesproken tegelijkertijd. Het is vaak niet de essentie waar het Kooi om gaat, maar de dwaling, de associatie, de gedachtesprong. Het surreële in toevallige verbanden, de verbeelding van de tast. Kijk- en voellust wordt door haar op virtuoze wijze in beeld gebracht.

De werken getuigen van humor en zijn soms hysterisch in het kleurgebruik; zwaar van ‘doorwerktheid’ en tegelijk vederlicht en stralend van positieve energie.

KinkeKooi.jpg   KinkeKooi.jpg
Kinke Kooi, The groteske of raising, 2015 Kinke Kooi, Under the Surface 3, 2014

De jury prijst de tegendraadse houding van Kooi; haar frisse beeldtaal toont een rijkdom aan variaties, viert het leven, straalt een grote mate van gelukzaligheid uit en is zeer geloofwaardig. De aandacht voor het kleine en kwetsbare is bewust gekozen vanuit het besef dat er aan haar manier van werken een aura van outsiderschap kan kleven; dat kan niet anders als je eerlijk en compromisloos je eigen weg wilt gaan.

De Jeanne Oostingprijs
Vanaf 1970 wordt deze prijs elk jaar uitgereikt aan twee kunstenaars. De prijs werd door beeldend kunstenaar Jeanne Bieruma Oosting (1898 – 1994) ingesteld uit haar persoonlijke middelen, en in 1994 is de Jeanne Oosting Stichting ervoor opgericht. Het gaat om een prijs voor een in Nederland wonende kunstenaar die heeft ‘uitgeblonken in het maken van schilderijen’ en een kunstenaar die heeft ‘uitgeblonken in het maken van aquarellen’. Bovendien moeten beide kunstenaars in een figuratieve stijl werken. Vorig jaar wonnen twee kunstenaars die beiden in de schilderkunst werken en dat is dit jaar weer het geval.

De kandidaten worden voorgedragen door een jury aan het bestuur van de Jeanne Oosting Stichting. De jury bestaat uit drie kunstenaars, die maximaal drie jaar in de jury mogen blijven. Dit jaar bestond de jury uit Micha Patiniott, Aline Thomassen en Stijn Peeters.


www.museumarnhem.nl gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.