Van 14 mei tot 4 september 2016 presenteert Museum Arnhem, onder de titel I want it to be soft. The journey of Bas Kosters, een overzichtstentoonstelling van Nederlands meest eigenzinnige modeontwerper: Bas Kosters (Zutphen 1977). De verbinding met Museum Arnhem is evident. Kosters studeerde Mode en Kleding aan het Rijn IJssel College in Arnhem en volgde een masteropleiding aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. Daar ontwikkelende hij zijn afstudeercollectie ‘Two Teacups and a Frying Pan’, waarmee hij de Robijn Fashion Award won en waarmee zijn carrière meteen een vlucht nam.
 
Bas Kosters
Kosters’ werk stelt maatschappelijke en sociale kwesties aan de kaak op een manier die in de Nederlandse mode ongeëvenaard is, en vormt een belangrijke inspiratiebron voor jonge ontwerpers. In 2005 startte hij Bas Kosters Studio, onder deze noemer lanceerde Kosters vele collecties en ontwikkelde hij veel producten in samenwerking met bedrijven, waaronder Zeeman, Bugaboo, Heineken en recent Wehkamp.

Kosters ontwerpt vanuit een eigen illustratieve beeldtaal en bedient zich van vrijwel alle mogelijke disciplines: tekenen, schilderen, collages, beelden, poppen, installaties, producten, sieraden, grafische vormgeving, fotografie, muziek, performances en theater. In zijn werk adresseert Kosters actuele maatschappelijke thema’s als overconsumptie, ras- en gender issues en schoonheidsidealen.
 
Tentoonstelling
Als een totaalkunstwerk creëert Kosters, in samenwerking met ontwerper, stylist en tentoonstellingsmaker Maarten Spruyt, een wereld waarin kleding, installaties, tekeningen, illustraties, textielkunst, soft sculptures en video een dialoog met elkaar aangaan. Zoals de ondertitel The journey of Bas Kosters suggereert, volgen we het werk als een levendige reis door de wereld van Bas Kosters, waarin de bezoeker aan de hand van de genoemde thema’s wordt meegenomen door 13 jaar mode en vormgeving.

Samenwerking met andere ontwerpers staat centraal in het werk van Bas Kosters. Voor de tentoonstelling zal nieuw werk door Bas in samenwerking met diverse ontwerpers en makers gerealiseerd worden. Een voorbeeld van een dergelijke samenwerking is het masker dat te zien is op het campagnebeeld, gemaakt door Ine Mulder en geschoten door Marc Deurloo.
 
Publieksprogramma
Kinderen en volwassenen worden uitgenodigd een roze ‘Bas Kosters pop’ te maken om zo mee te werken aan de creatie van een ‘Goede Mensen Machine’ om de wereld een beetje beter te maken. Ook verzorgt Kosters een workshop voor leerlingen van de richting Mode en Kleding aan het Rijn IJssel College, waarin het ‘maken’ centraal staat. 

Publicatie
Bij de tentoonstelling verschijnt een monografie. Deze publicatie is deels een terugblik, maar heeft ook relevantie voor het heden en de huidige visie van Bas Kosters als ontwerper. Er worden nieuwe connecties gemaakt binnen zijn oeuvre en ongeziene schatten onthuld. Een aantal mensen waarmee Bas Kosters al voor lange tijd intiem samenwerkt, schrijft een korte tekst over hun visie op Kosters en zijn werk. Een naslagwerk dat inspireert en bovenal beeldend is, maar tevens de lezer informeert over visie en richting aan de hand van enkele essays. 

I want it to be soft. The Journey of Bas Kosters

Campagnebeeld_Masker door Ine Mulder. Beeldbewerking: Bas Kosters Studio. Foto Marc Deurloo

Persbeeld_BasKosters_tent_2016

Bas Kosters_ uit collectie Permanent state of confusion. Foto Marc Deurloo

I want it to be soft_FotoMarcDeurlo

I want it to be soft. Foto Marc Deurloo

BasKosters_persbeeld

Portret van Loenaa_ Stof gezeefdrukt in samenwerking met Plaatsmaken. Foto Marc Deurloo

BasKosters_2016

Uit collectie Permanent state of confusion voor Bugaboo. Foto Team Peter Stigter

www.museumarnhem.nl gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.