Curator Hanne Hagenaars kwam met het voorstel Living, Giving. Zij stelt dat kunst iets kan zijn wat de wereld beter maakt. Als ware het een cadeau aan de wereld. Kunst kan troosten, verleiden, verbinden.  Vanuit de gedachte van verbinding stelde zij voor dat de deelnemende kunstenaars in gesprek zouden gaan met een inwoner uit de stad.  Het leven als voedingsbodem voor kunst. De kunstwerken die dit op zou leveren zijn straks ter plekke te zien. Bij mensen thuis, in winkels, in Rozet, in het museum.

Zestien kunstenaars zijn op basis van het concept in dialoog gegaan met een Arnhemmer. Dat ging op verschillende manieren. Sommige kunstenaars zijn door het team gekoppeld, anderen gingen zelf op pad, en weer anderen kwamen zomaar op straat iemand tegen met wie het klikte.  Zo raakte Maison the Faux uitermate gefascineerd door de in Arnhem welbekende ‘Gaudi-boot’ aan de Rijn, een feest van kleur en vorm, en je kunt er nog logeren ook. Met de vrouw des huizes dronken ze eindeloos thee en spraken daarbij over vrijheid en op wat voor manieren je kunt vastzitten aan regels. Deze gesprekken, die voor beiden inspirerend werkten, hebben in de tentoonstelling de vorm aangenomen van een drijvend vlot dat direct aan de Gaudi-boot wordt vastgemaakt.  Zachtjes deint het vlot mee, al even kleurrijk en bijzonder, en op het humeur van de grote boot. Alsof een gedachte vorm heeft gekregen.

Als kunstenaar Daniëlle Lemaire de geur van Indonesisch eten ruikt is ze helemaal thuis.  Het duurde dan ook niet lang voor zij haar plek had gevonden. Bij oma Sonja van toko Rasasari aan het Eiland kreeg ze de heerlijkste gerechten, en een prachtig familieverhaal erbij. Iedere keer werd er weer gegeten, en gepraat, en foto’s bekeken. Vanuit haar eigen half-Indische achtergrond keek Danielle met ontroering naar de verzamelde spulletjes in de toko. Ze zag er vragen beantwoord over hoe haar vader zijn eigen jeugd doorbracht in Indonesië. Voor de Biënnale maakte ze een serie tekeningen die op verschillende wijzen in Toko Rasasari worden gepresenteerd. 

1Biennale Gelderland 3474.jpg  1Biennale Gelderland 4000.jpg
De welbekende 'Gaudi-Boot' aan de rijn / toko Rasasari aan het Eiland

Kinke Kooi is de meesteres van de koestering. In haar werk gaat alles over geven en ontvangen. In haar gesprek met museumdirecteur Saskia Bak heeft ze zich geconcentreerd op de lievelingstas van Saskia. Waar staat zo’n tas voor? In een grote tekening biedt ze gastvrijheid aan de tas van Saskia Bak, ruimte voor een andere esthetiek. In de Koepelzaal van Museum Arnhem is het werk van Kinke te zien. Met als bonus een heel vrijgevige geste van de kunstenaar zelf: bezoekers mogen voor één keer in de inspiratiebronnen van Kinke neuzen (gebaseerd op een plan dat Hagenaars en Kooi ooit voor de Volkskrant ontwikkelden).

2. Under the Surface 3, 2014, acrylic paint, (color)pencil, gouache on paper, 60 x 40.5_.jpg MaisondeFaux
Kinke Kooi, Under the Surface 3, 2014. / MAISON the FAUX, C'est Vrai ou C'est FAUX
 
Kunstenaars zijn per definitie eigenwijze geesten. Niet alle kunstenaars die Hanne Hagenaars in gedachten had pasten in het concept. Daarom bedacht ze dat ze zelf ook gastvrij moest zijn en een andere mogelijkheid moest geven aan diegenen die niet mochten ontbreken. Vijf kunstenaars kregen daarom een solopresentatie op bijzondere plekken in de stad. Gewoon, omdat ze mooi werk maken!

De beeldende kunsttentoonstelling Biënnale Gelderland wordt om en om door Museum het Valkhof in Nijmegen en Museum Arnhem georganiseerd. Voor deze editie, die opent op vrijdag 14 oktober, is Arnhem aan de beurt.  Museum Arnhem heeft curator Hanne Hagenaars gevraagd een concept te ontwikkelen dat recht zou doen aan de actuele stand van zaken in zowel de Gelderse beeldende kunst, als aan de positie van de hedendaagse kunst in het algemeen. Living, Giving!
 
Deelnemende kunstenaars:
Aline Eras, Danielle Lemaire, Elejan van der Velde, Fiona Lutjenhuis, Hanne van der Woude, Heidi Linck, Heidi Sincuba, Hendrickje Schimmel, Ide Andre, Kinke Kooi, Maison the Faux (Joris Suk en Tessa de Boer), Mounira Al Solh, Rinke Nijburg, Rudolf Romero, Simon van Til en Nazmiye Oral.
Solo's: Dorian Hiethaar, Ben Joosten, Gerard Koek, TADA projecten (Marije Vermeulen en Guido Nieuwendijk) en Lieven Hendriks & Jaap Kroneman.
 
Organisatie
De editie 2016 wordt georganiseerd vanuit Museum Arnhem. Naast curator Hanne Hagenaars heeft het museum Stichting Plaatsmaken gevraagd voor de projectleiding en de marketing. De Biënnale Gelderland wordt financieel ondersteund door de provincie Gelderland, Mondriaanfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, gemeente Arnhem en Rabobank Stimuleringsfonds.
Kijk voor meer informatie op: www.biennalegelderland.nl.
 
Praktische informatie
Openingstijden: donderdag t/m zondag van 12:00-17:00 uur
Startpunten: Rozet/ Kortestraat 16 en Museum Arnhem/ Utrechtseweg 87, Arnhem
Tickets:
Kinderen tot en met 12 jaar: gratis
Jongeren tot 18 jaar: € 5
Volwassenen: € 17,50 en € 12,50 voor Museumkaarthouders (te koop bij de startpunten). Dit is inclusief publicatie, plattegrond en consumptie. Met het toegangsbewijs heeft u gedurende de hele tentoonstellingsperiode toegang tot alle locaties.

Hanne avn der Woude

Hanne van der Woude, Berenklauwen, 2011. Uit de serie: De wereld van Emmy

MaisondeFaux

MAISON the FAUX, C'est Vrai ou C'est FAUX? 

Uit de Seas_2007

Mounira Al Solh, uit de serie: The sea is a stereo v.a. 2007

2. Under the Surface 3, 2014, acrylic paint, (color)pencil, gouache on paper, 60 x 40.5_.jpg

Kinke Kooi, Under the Surface 3, 2014

1Biennale Gelderland 3474.jpg

De welbekende 'Gaudi-Boot' aan de Rijn 

1Biennale Gelderland 4000.jpg

Toko Rasasari aan het Eiland

www.museumarnhem.nl gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.