Delfts aardewerk heeft lange tijd een stoffig imago gehad in Nederland, maar is vijftien jaar geleden begonnen aan een opmars en is inmiddels ‘hot’. Hedendaagse ontwerpers laten zich inspireren door de ambachtelijkheid, de decors en blauwwitte kleur. Het traditionele Delfts aardewerk vindt tegenwoordig minder aftrek. Waar het vroeger vanzelfsprekend was om Delfts aardewerk in huis te hebben, zijn jongere generaties hierin veelal niet meer geïnteresseerd. Dit stelt musea met Delfts aardewerkcollecties voor de uitdaging om dit bijzondere en hoogwaardige erfgoed blijvend onder de aandacht te brengen en het publiek te informeren en te enthousiasmeren.  

Speerpunten
Museum Arnhem beheert namens de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed een belangrijke collectie Delfts aardewerk, nagelaten door de Arnhemse baron W.F.K.van Verschuer. (1845-1922). Van Verschuerwas een van de grootste oosters porselein en Delfts aardewerk verzamelaars van zijn tijd. Eén van de speerpunten van zijn verzameling was de invloed van blauwwit oosters porselein op Delfts aardwerk. Daarbij was hij gefocust op decors. De hoeveelheid verschillende decors op zijn collectie borden en schotels is indrukwekkend. 

Vormen en Vuur
Van Verschuer had met 800 stuks een zeer uitgebreide collectie, maar de verzameling was minder bekend. Conservator oude kunstnijverheid Kristin Duysters heeft de collectie van Museum Arnhem onderzocht en beschreven in de publicatie Vormen in Vuur. De volledige collectie Delfts Aardewerk is ook te bewonderen op de websites www.delftsaardewerk.nl en www.collectiegelderland.nl. Adellijk aardewerk is te zien op het orgelbalkon van Museum Arnhem. De tentoonstellingsvormgeving is van Lenneke Wispelwey.

Speciale dank aan: Conservatorenstipendium, Prins Bernhard Cultuurfonds, Vormen uit Vuur, Stichting Van Achterbergh-Domhof, Stichting Fonds A.H. Martens van Sevenhoven, Stichting A.M. van Verschuer, Histor.

Tevens opent op zaterdag 13 februari de tentoonstelling Queensize. Met Queensize toont museum Arnhem tientallen werken van internationale vrouwelijke kunstenaars. De tentoonstelling bestaat uit een selectie uit de collectie van de Duitse verzamelaar Thomas Olbricht en was eerder inme Collectors Room Berlin in Berlijn te zien. 

Adellijk Aardewerk_schoenen_Tom Haartsen

Schoenen en muilen uit de collectie van W.F.K. baron van Verschuer, Delft, 1700-1800

Adellijkaardewerk_tom Haartsen_deLente

Beeld voorstellende de lente, Delft, gemerkt: IP voor Jan Pennis, eigenaar De Porceleyne Schotel, 1724-1764. Foto: Tom Haartsen

Tweepotten_AdellijkAardewerk_TomHaartsen

Een paar potten met deksel, gemerkt: PK voor Pieter Gerritsz. Kam, eigenaar Drie Posteleyne Astonne, 1700-1705, of weduwe Kam-van der Kloot, 1705-1716. Foto: Tom Haartsen

www.museumarnhem.nl gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.