Emilie Pariel recenseert Your Voice Matters: 'Verrijkend en confronterend'

Emilie Pariel, studente aan de ArtEZ hogeschool voor de kunsten, recenseerde voor haar opleiding Creative Writing de tentoonstelling Your Voice Matters in De Kerk

Your Voice Matters werd door Museum Arnhem samengesteld ter herdenking van honderd jaar vrouwenkiesrecht. Twaalf kunstenaressen stellen werk tentoon dat zich op een of andere manier verhoudt tot het actuele debat rond de positie van de vrouw in de samenleving. De te bezichtigen kunstwerken zijn zeer divers en bestaan onder meer uit mixed media, video, fotografie en installaties. Hierbij gaat vooral aandacht naar feminisme vanuit een noodzaak op vlak van multiculturalisme.

De kunstenaressen hebben een diverse culturele achtergrond (Saoedi-Arabië, Marokko, Hongarije, …) en bieden ieder een unieke invalshoek. De installaties komen voort uit een urgentie in landen waarin vrouwen nog steeds als minderwaardig worden beschouwd en dagelijks met misbruik en geweld in aanraking komen.

Gouden blaadjes
Visueel gezien is de installatie ‘Tree of Guardians’ van Manal Aldowayan een echte blikvanger. Centraal in de ruimte hangen duizenden gouden blaadjes als een glinsterende wolk aan het plafond. Aldowayans werk vertegenwoordigt generaties vrouwen uit Saoedi-Arabië van wie de naam nooit genoemd wordt, aangezien het noemen van vrouwennamen er tegen de tradities ingaat. Op ieder gouden blaadje staat de naam van een Saoedische vrouw geschreven. De stambomen die op deze manier gecreëerd worden, gaan tot 32 generaties terug in de tijd. Het project krijgt een diepere laag en toont weerbaarheid en kracht, wetende dat het gedragen wordt door Saoedische vrouwen van vandaag en de generaties die hen voorgingen.

Your Voice Matters
‘Tree of Guardians’ van Manal Aldowayan


Diepe indruk
Een andere blikvanger is de installatie ‘Guess who’s coming to dinner too?’ van Patricia Kaersenhout. De grote tafel is een eerbetoon aan 36 vrouwen die een vorm van verzet representeren en levert kritiek op de installatie ‘The Dinner Party’ van Judy Chicago, waarin zeer weinig vrouwen van kleur een plek aan de tafel kregen. Door rond de tafel te lopen, leert de toeschouwer op een prachtige manier grote vrouwen uit de geschiedenis kennen.

‘Banned beauty’ van Heba Khamis laat een diepe indruk na. In deze fotoserie wordt de toeschouwer geconfronteerd met beelden van Oost-Kameroense vrouwen van meerdere generaties die naar lokale traditie de borsten van meisjes platstrijken om hen te beschermen tegen seksueel geweld. De blikken van deze vrouwen, die vaak recht in de camera kijken, blijven de toeschouwer nog dagenlang bij.

Your Voice Matters 2
‘Banned beauty’ van Heba Khamis

Intrigrerende beelden
De installatie ‘Voicing Entebbe’ van Christine Ayo is aanwezig in haar afwezigheid en representeert een eerbetoon aan 23 Oegandese vrouwen die om het leven zijn gebracht, opdat ze niet vergeten zouden worden. Het werk bestaat uit 23 lege kaders, aan elkaar gebonden met het gevlochten haar van de kunstenares. De lege kaders staan symbool voor de manier waarop deze vrouwen uitgewist werden. Het gebruik van haar eigen haar maakt het werk persoonlijk en maakt deze vrouwen tastbaar aanwezig in de ruimte.  

‘LifeDress Collection’ van kunstenares Alicia Framis toont videofragmenten van vrouwen die kleding dragen die bestendig is tegen de blikken en avances van mannelijke collega’s op het werkveld. De kleding zwelt op zoals de airbag van een auto. De beelden zijn intrigerend en grijpen de aandacht van de kijker. Er zit schoonheid in de materialen en de vormen die het vrouwelijke lichaam daardoor aanneemt. Het vullen met lucht heeft iets poëtisch. Het feit dat er weinig beweging is, dat enkel de kledingstukken bewegen, drukt een soort onderbewust gevoel uit dat moeilijk in woorden te vatten is. Dit maakt het werk abstracter. Framis speelt met vorm en laat de interpretatie volledig bij de kijker.

‘Mothers in Arts Residency’ van de Hongaarse Csilla Klenyánszki gaat over de schijnbaar onverzoenbare kloof tussen ouderschap en kunstenaarschap. Haar werk bestaat uit videofragmenten en de fotoserie genaamd ‘Pillars of Home’, waarin ze zichzelf fotografeert als onderdeel van stillevens met voorwerpen afkomstig uit haar eigen interieur. De fotoserie heeft een komisch effect en toont de positie waarin de kunstenares zich als moeder bevindt wanneer ze haar moederschap met haar eigen creatieve proces combineert.

Lennart bras fotografie
De kassa in De Kerk

Conclusie

Your Voice Matters biedt een scherpe blik op de rol die feminisme vandaag kan spelen en geeft een stem aan duizenden vrouwen verspreid over de continenten. Verrijkend en confronterend: een tentoonstelling die aanzet tot meedenken en -voelen met de vrouw die de beperkingen aanvecht die haar worden opgelegd. 

www.museumarnhem.nl gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.