Tweelingen

Piet Paris werkt graag met ‘tweelingen’, zoals hij het zelf noemt. In veel van zijn illustraties is niet één figuur afgebeeld, maar twee. “Het is emotie: twee is gezelliger dan één. En ik houd van herhaling. Als je iets herhaalt wordt het duidelijker,” vindt Paris. Maar boven alles is het een kwestie van schoonheid; twee figuren in één illustratie leveren een mooiere compositie en een mooiere restvorm op. Door de restvorm te manipuleren kan de illustratie een extra lading mee krijgen, bijvoorbeeld door een nieuw figuur te creëren, zoals de illustratie die Piet Paris in 2001 maakt voor het Franse bureau voor toerisme laat zien. Twee dames in lange jurken zijn in dezelfde houding, met een arm in hun zij, afgebeeld. De ruimte, of beter gezegd de restvorm, die tussen hun overblijft is een figuur van de Eiffeltoren. In een andere illustratie creëert Paris als restvorm een hartje tussen twee figuren. Beide illustraties zijn perfect symmetrisch.

Heart of the Matter (vrij werk), Piet Paris, 2011
Heart of the Matter (vrij werk), Piet Paris, 2011

Illustratie voor Paris Capitale de la Mode, Piet Paris, 2001
Illustratie voor Paris Capitale de la Mode, Piet Paris, 2001

top
www.museumarnhem.nl gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.