Mode in een museum

Meerdere moderne kunstenaars maken gebruik van textieltechnieken of kledingstukken in hun kunstwerken. Ze hebben daar verschillende redenen voor.

De Chinese Yin Xiuzhen werkt met gebruikte kleding omdat deze kleding volgens haar een persoonlijk verhaal verteld en geschiedenis heeft. El Anatsui, een wereldberoemde Ghanese kunstenaar maakt grote tapijten en lappendekens van metaal, blikjes en doppen van flessen en geeft zo eigenlijk kritiek op onze wegwerpmaatschappij. Christiaan Bastiaans maakt kunstwerken die wel ‘textielsculpturen’ worden genoemd.

In 1970 maakte Joseph Beuys een ‘viltpak’ als kunstwerk. Voor Joseph Beuys staat vilt symbool voor fysieke warmte. Het is een isolerende en beschermende stof, waardoor het een gevoel van veiligheid en beschutting geeft. Het viltpak is een kopie van een pak dat Joseph Beuys droeg tijdens een anti-Vietnam demonstratie. Wat zou Joseph Beuys toen duidelijk hebben willen maken? De modeontwerper Oliver Spencer liet zich door het viltpak van Joseph Beuys inspireren voor zijn wintercollectie van 2013.

Yin Xiuzhen, Cement Shoes, 2012. Groninger Museum







Yin Xiuzhen, Cement Shoes, 2012.                                        
Groninger Museum                                                                 
                       

Kustaa Saksi 'Hypnopompic' in Palacio de Cibeles, Madrid                            

Kustaa Saksi 'Hypnopompic' in Palacio de Cibeles,   Madrid   

Chrystl Rijkeboer, Old sins cast long shadows (2014, mensenhaar, papier-maché, hoogte 1,80 meter). Foto: Edwin Roelofs







Chrystl Rijkeboer, Old sins cast long shadows
(2014, mensenhaar, papier-maché, hoogte
1,80 meter). Foto: Edwin Roelofs

top
www.museumarnhem.nl gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.