Eerdere tentoonstellingen

GEWEEST | Stormy Weather

Stormy Weather, klimaatverandering en sociale rechtvaardigheid. 

stormy

Museum Arnhem presenteert tot en met 13 oktober de tentoonstelling Stormy Weather: klimaatverandering & sociale rechtvaardigheid. Internationale kunstenaars reflecteren op de huidige klimaatproblematiek in relatie tot de machtsongelijkheid op de wereld, nu en in het verleden. De kunstwerken maken duidelijk dat bij het tegengaan van klimaatverandering bovenal een eerlijkere sociale en politieke organisatie van de samenleving nodig is. De tentoonstelling is te zien in de tijdelijke presentatieruimte De Kerk aan Sint Walburgisplein 1 in Arnhem.

Stormy Weather
 kijkt naar de vervuiling en opwarming van de aarde met alle gevolgen voor land, water, lucht en organismen, als een politiek en ethisch vraagstuk. De geïndustrialiseerde wereld heeft decennialang het grootste aandeel gehad in de uitstoot van broeikasgassen en daar alle voordelen van geoogst. De meest kwetsbare bevolkingsgroepen, veelal in armere landen op het zuidelijk halfrond, zijn het minst verantwoordelijk voor de klimaatverandering. Maar zij worden er het hardst door getroffen en hebben weinig mogelijkheden om zich ertegen te beschermen.

StormyWeather_byRachelleStoffels_190727_web_5.jpg
Entree van De Kerk. Beeld door Rachelle Stoffels. 

Milieucrisis
De NOS meldde onlangs dat de wereld op weg is naar ‘klimaatapartheid’, waarbij de rijken zich een uitweg kunnen kopen uit de ernstige gevolgen van klimaatverandering, maar de armen er de dupe van worden. Dat is de stevige waarschuwing van mensenrechtendeskundige Philip Alston in een VN-rapport.

Daarnaast is klimaatproblematiek een veel voorkomend thema op de huidige Biënnale van Venetië. Werken over vervuilde oceanen, uitstervende dieren en verdwijnende koraalriffen kondigen de onomkeerbare milieuramp aan waar we met open ogen op afstormen.

StormyWeather_byRachelleStoffels_190727_web_45.jpg
Overzichtsfoto van Stormy Weather in De Kerk. Beeld: Rachelle Stoffels. 

Reflectie van 13 internationale kunstenaars 

Brook AndrewUrsula BiemannSerge Attukwei ClotteyMaarten Vanden EyndeGayle Chong KwanBritta Marakatt-LabbaFrauke Huber & Uwe MartinMary MattinglyMarianne NicolsonSteve RowellStéphanie RolandDenise Ferreira da Silva & Arjuna Neuman en Moffat Takadiwa.

Stormy Weather zoomt in op 'klimaatrechtvaardigheid'. Klimaatverandering wordt niet alleen beschouwd als een probleem van het fysieke milieu, maar eveneens als een politiek en ethisch vraagstuk. In de getoonde werken worden tal van urgente kwesties aangesneden zoals de stijging van de zeespiegel, plasticvervuiling, uitputting van grondstoffen en de snel in aantal en ernst toenemende natuurrampen. De kunstenaars koppelen deze fenomenen en ontwikkelingen aan mondiale politieke en sociaal-economische systemen, vanaf de koloniale tijd tot de huidige kapitalistische wereldeconomie, die de machts- en welvaartsongelijkheid in stand houdt.

Enkele kunstenaars uitgelicht

Serge Attukwei Clottey (1985, Ghana)
Speciaal voor de tentoonstelling maakte Serge Attukwei Clottey een monumentale sculptuur. Het is voor de eerste keer dat er werk van Attukwei Clottey getoond wordt in een Nederlandse kunstinstelling. Voor het werk gebruikte hij gele jerrycans die hij verzamelde op de straten en stranden van Accra. De jerrycans werden in de koloniale tijd vanuit Europa gebracht. Nu zorgen ze voor een immens afvalprobleem in Ghana, waar maar weinig mogelijkheden tot recycling zijn. 

StormyWeather_byRachelleStoffels_190727_web_2.jpg 
Serge Attukwei Clottey - GBOR TSUI (Visitor’s Heart) (2019), sculptuur van gele jerrycans 6 x 3 m. Courtesy van de kunstenaar, Durjoy Bangladesh Foundation en GNYP Gallery. Het werk is mogelijk gemaakt door de genereuze steun van de Durjoy Bangladesh Foundation (DBF). Beeld door Rachelle Stoffels. 

Brook Andrew (1970, Australië) 
Sinds de jaren negentig werkt Brook Andrew met archieven, collecties en gemeenschappen om thema's als kolonialisme, gemarginaliseerde groepen, onderbelichte geschiedenissen en inheemse culturen onder de aandacht te brengen. Andrew is van Wiradjuri (een groep die behoort tot de oorspronkelijk bewoners van Australië) en Schotse afkomst. Met zijn werk spoort Andrew publiek aan om dominante verhalen uit de geschiedenis te bevragen en biedt hij alternatieven voor de westerse lezingen van de wereld. Als eerste inheemse kunstenaar ooit, is Andrew aangesteld als curator van de 22e Biënnale van Sydney in 2020. 

StormyWeather_byRachelleStoffels_190727_web_118.jpg
Brook Andrew - The Weight of History, The Mark of Time (bol) (2015), opblaasbare nylon sculptuur met LED licht. Diameter 5 m. Courtesy van de kunstenaar. Het werk is gemaakt in opdracht van de Barangaroo Delivery Authority als onderdeel van de Welcome Celebrations, september 2015, Barangaroo, Sydney. Beeld door Rachelle Stoffels. 

Maarten Vanden Eynde (1977, België)
In zijn werk zoomt Maarten Vanden Eynde in op ontwikkelingen die de mensheid en de aarde ingrijpend beïnvloed hebben. De handel in bijvoorbeeld katoen, olie en mensen die zich veelal voltrok tussen Afrika, Amerika en Europa, speelde in de afgelopen eeuwen een doorslaggevende rol bij de ontwikkeling van de huidige machtsverhoudingen in de wereld. Vanden Eynde was in 2017 een van de finalisten van de BelgianArtPrize en de winnaar van de ING Public Prize

StormyWeather_byRachelleStoffels_190727_web_59.jpg
Rechts: Maarten Vanden Eynde - Around the World (2017), hout, metaal en 40015 km katoendraad, 200 x 500 x 200 cm. Courtesy van de kunstenaar en Meessen de Clercq, Brussel. Beeld door Rachelle Stoffels. 

StormyWeather_byRachelleStoffels_190727_web_157.jpg
Ils ont partagé le monde (2017), Maarten Vanden Eynde in samenwerking met de Congolese schilder Musasa, olie- en acrylverf en pen op hardboard, 9 x 60 x 40 x 3.5 cm. Courtesy van de kunstenaars en Meessen de Clercq, Brussel. Beeld door Rachelle Stoffels. 

Mary Mattingly (1979, VS) 
Mattingly onderzoekt duurzaamheid, klimaatverandering en ontheemding. In haar werk waarschuwt ze voor de gevolgen van milieuvervuiling en wijst ze tegelijkertijd op de relatie tussen politieke en economische krachten en onze verslechterende leefomgeving. Haar werk bestaat onder meer uit zelfgebouwde ecosystemen en mobiele omgevingen die antwoord proberen te geven op het concrete vraagstuk van hoe te overleven in een wereld die te warm, te nat of juist te droog wordt.

StormyWeather_byRachelleStoffels_190727_web_6.jpg
Mary Mattingly - Mining Sites (2016), satellietfoto’s van verschillende kobaltmijnen, onderdeel van Objects Unveiled (Cobalt). Courtesy van de kunstenaar. Beeld door Rachelle Stoffels. 


GEWEEST | We're in this together 
Modeontwerpers breken met modeconventies

1 juni - 14 juli in De Kerk, Sint Walburgiskerk 1, Arnhem

FB Event banner

Afbeelding: Hardeman - Justin Nunez

Museum Arnhem presenteert in zijn tijdelijke presentatieruimte De Kerk de nieuwe tentoonstelling ‘We’re in this together’. Internationale mode ontwerpers laten collecties zien die breken met modeconventies op het gebied van identiteit, gelijkheid en diversiteit. 

Kleding zonder genderrollen

Mode weerspiegelt de tijdgeest en geeft iedereen de kans om zichzelf te uiten. We’re in this together laat werk zien van twaalf (inter)nationale ontwerpers, waaronder HardemanBethany WilliamsMAISON the FAUXNeith Nyer en Camiel Fortgens. De ontwerpen zijn divers en voor iedereen. Ze bieden een plek voor diegenen die zich niet kunnen vinden in de bestaande verwachtingen en zorgen voor een ander geluid in de modewereld.  

Deelnemende ontwerpers:

Alicia MinnaardBethany WilliamsCamiel FortgensGAMUTHardemanJoshua MillardLisa KonnoLudovic de saint SerninMAISON the FAUXNeith NyerOIL

Doe mee met de gratis workshops JOIN Collective Clothes

Anouk Beckers zal een serie workshops hosten van haar project JOIN Collective Clothes. Deze vinden plaats op 29 juni en 13 juli van 12:30 tot 17:30. Deelname aan de workshops is gratis, je betaalt enkel entree voor De Kerk. Meld je aan via hello@joincollectiveclothes.com. Meer info over de workshops vind je hier

Eva

Ontwerpers breken met modeconventies

Vandaag de dag leven we in een wereld waarin er meer wordt gefocust op de verschillen, in plaats van wat ons verbindt. Maar zorgen over verharding en polarisatie hebben de afgelopen tijd geleid tot een sterk tegengeluid waarin juist wordt opgeroepen tot verbinding. Deze stemmen zijn ook luid aanwezig in de mode-industrie. Een systeem dat van oudsher is opgebouwd uit vaste patronen. We kennen allemaal de beroemde modeontwerpers die bij de grote modehuizen werken en per seizoen afzonderlijke man- en vrouwcollecties creëren. De constante stroom van de nieuwste mode wordt op de catwalk gepresenteerd door een eenzijdige representatie van modellen. 

Maar is dat nog wel van deze tijd?

Mode reageert op de tijdgeest en geeft iedereen de kans om zichzelf te uiten en zijn eigen verhaal te vertellen. In We’re in this together presenteren we collecties van (inter)nationale modeontwerpers die focussen op identiteit, gelijkheid en diversiteit. Vanuit persoonlijke inspiratiebronnen maken zij kleding voor iedereen, los van de bestaande (gender)rollen. De seizoensgebonden catwalk shows maken steeds meer plaats voor presentaties of performances. Voorbij hun eigen ego en met de nadruk op samenwerking, zorgen ze voor ander geluid in de modewereld. Zonder te schreeuwen maar simpelweg door het te doen.

Fashion + Design Festival Arnhem 

De tentoonstelling vindt gelijktijdig plaats met Fashion + Design Festival Arnhem. Dit is een jaarlijks terugkerend stadsfestival waar mode, design, kunst en cultuur met elkaar versmelten en vindt plaats van 1 juni tot en met 7 juli. De editie ‘WE ARE PEOPLE’ kenmerkt zich, doordat niet alleen het Arnhemse ontwerptalent gevierd wordt, maar ook de unieke identiteit van ieder mens. Het thema gaat over de identiteit en diversiteit van mensen in de brede zin van het woord, maar focust binnen het festival vooral op gender. Meer info vind je via www.fdfarnhem.nl

_41A9992©EvaBroekema.jpg_41A9999©EvaBroekema.jpg

Beeld: Eva Broekema

GEWEEST | Your Voice Matters

8 maart – 12 mei 2019

Banner YVM

Leven wij in de vierde feministische golf? De discussie over de positie van vrouwen in de samenleving is actueler dan ooit. Over de hele wereld komen vrouwen op voor hun rechten, zoals gelijke beloning, seksuele zelfbeschikking en economische zelfstandigheid. De #metoo beweging laat een krachtig geluid horen tegen seksuele intimidatie. 

In Your Voice Matters zijn kunstwerken te zien van twaalf kunstenaressen over de positie van vrouwen nu en in het verleden. Zij reageren in hun werk op vraagstukken zoals seksueel geweld, rollenpatronen, uitsluiting en migratie. Zo geven ze vrouwen een stem. 

Your Voice Matters sluit aan bij de landelijke herdenking van 100 jaar vrouwenkiesrecht in Nederland. 

 
Deelnemende kunstenaars:
Wafae Ahalouch el Keriasti (1978 MA/NL), Manal AlDowayan (1973 SA), Christine Ayo (1987 UG), Esiri Erheriene-Essi (1982 UK), Alicia Framis (1967 ES), Patricia Kaersenhout (1966 NL), Iris Kensmil (1970 NL), Heba Khamis (1989 EG), Susanne Khalil Yusef (1984 DE), Csilla Klenyánszki (1986 HU), Cristina Lucas (1973 ES) en Shana Moulton (1976 VS)

Verborgen vrouwelijke geschiedenis
Een wolk van duizenden bladeren schittert in het kunstwerk ‘Tree of Guardians’ (2014) van de Saoedische Manal AlDowayan. De goudkleurige blaadjes fungeren als ‘boodschappers’ van de overgeleverde vrouwelijke kennis en idealen. De kunstenares werkte samen met een groep Saoedische vrouwen die aan de hand van een levensboom - symbool voor wijsheid, bescherming, kracht -, hun vrouwelijke voorouders een stem en naam hebben gegeven.

Ook in het werk van de Nederlandse Patricia Kaersenhout speelt het zichtbaar maken van dat wat is verdrongen in de geschiedenis een grote rol, in het bijzonder kennis die verloren is gegaan als gevolg van de Afrikaanse diaspora en het kolonialisme. Haar kunstwerk ‘Guess Who is Coming to Dinner Too?‘(2017) brengt de verborgen verhalen van 36 ‘heldinnen van verzet’ voor het voetlicht.
 
Verleiding en macht
Speciaal voor de tentoonstelling maakte de Nederlands-Marokkaanse Wafae Ahalouch el Keriasti een kunstwerk waarin vrouwelijkheid, verleiding en macht samenkomen. De uit Oeganda afkomstige Christine Ayo strijdt tegen het bagatelliseren van seksueel geweld tegen vrouwen. Met het project ‘Voicing Entebbe’ (2017-2019) geeft zij een stem aan de 23 Oegandese vrouwen die in een paar maanden tijd om het leven zijn gebracht.
 
Ouderschap vs. kunstenaarschap

De Hongaarse Csilla Klenyánszki verzet zich tegen de wijze waarop het ouderschap en het kunstenaarschap bijna niet samen lijken te gaan in de kunstwereld. Om te voorkomen dat kunstenaressen die moeder zijn geworden in een isolement raken, organiseerde zij in 2016-2017 de ‘Mothers in Arts Residency’ in Amsterdam en stelde daarvoor haar stipendium voor jong talent ter beschikking. Daarnaast realiseerde zij de 98-delige fotoserie ‘Pillars of Home’ waarbij zij zichzelf fotografeerde als onderdeel van een installatie van objecten in haar interieur.

Afbeelding: Wafae Ahalouch, Silent scream (2015)

top

Museum Arnhem
Bezoekadres:
Sint Walburgisplein 1
6811 BZ Arnhem
+31(0)26 30 31 400
info@museumarnhem.nl

Openingstijden

Het vernieuwde Museum Arnhem opent naar verwachting begin 2022.


Onze tijdelijke presentatieplek in De Kerk is geopend van woensdag tot en met zondag van 12:00 tot 18:00.

www.museumarnhem.nl gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.