Jonge kunstenaars geboren na 1980

De pers over Millennials :
...je leent even de voelsprieten van 'millennials' (Nederlands Dagblad)
...de hele tentoonstelling ademt engagement (★ ★ ★ ★ De Volkskrant)
...Video rules! (★ ★ ★ De Telegraaf)
...Millennials zijn totaal digitaal (De Gelderlander)
...Zijn millennials écht zo oppervlakkig en egoïstisch? (RTL 4):

rtl4.jpg

Met Millennials toont Museum Arnhem werk van tien kunstenaars, de meesten behoren tot de generatie die in de media Millennials wordt genoemd: geboren na 1980. Millennials worden getypeerd als jongeren die oppervlakkig en egocentrisch zouden zijn, vergroeid met mobieltje en de social media. Bestaat ‘de’ MiIlennial echt of is het louter een marketingkwestie? Hoe relevant zijn afgebakende leeftijdsgrenzen? De huidige media-aandacht voor Millennials inspireerde tot de titel en het uitgangspunt voor deze tentoonstelling: hoe verhouden kunstenaars zich tot de wereld om hen heen?

Kunstenaars
Te zien zijn videowerken, ruimtelijke installaties en performances van zowel nationale als internationale kunstenaars. De deelnemende kunstenaars zijn: Melanie Bonajo (1978, NL), Lado Darakhvelidze (1977, GE),  Priscila Fernandes (1981, PT), Thomas Kuijpers (1985, NL), Christina Lucas (1973, ES), Taus Makhacheva (1983, RU), Inge Meijer (1986, NL), Sachi Miyachi (1978, JP), Aldo Esparza Ramos (1986, MX) en Urok Shirhan (1984, IQ). 

Het werk van Thomas Kuijpers valt samen met onze groeiende behoefte om media informatie op waardheidsgehalte te schatten. Geïnspireerd door actuele gebeurtenissen, wijst hij ons op de macht en invloed van mediarepresentaties.

Thomas Kuijpers_Millennials
Thomas Kuijpers, Shampoo, 2016. Courtesy of the artist

Taus Makhacheva onderzoekt in haar multimedia installaties traditionele vormen van geschiedschrijving. Zij richt zich vaak op geo-politieke grenzen om immateriële grenzen te kunnen blootleggen, in het bijzonder van haar regio: de Kaukasische autonome (en grotendeels Islamitische) republiek Dagestan. 

Inge Meijer maakt films over het alledaagse en het gewone en ons verlangen om daarbovenuit te stijgen. Meijer neemt het dagelijks leven als uitgangspunt en zoomt in op de manieren waarop mensen samen, of ieder voor zich, iets van het leven proberen te maken.

Priscila Fernandes onderzoekt hoe wij druk uitoefenen op kinderen vanuit het verlangen dat zij betere mensen worden dan wijzelf.

Millennials_priscila Fernandez
Priscila Fernandes, Naar de Speeltuin, 2012. Courtesy of the artist

Melanie Bonajo portretteert in de video-installatie Night Soil – The Economy of Love (2015) een groep vrouwelijke sekswerkers uit Brooklyn die hun werk zien als een vorm van ‘empowerment’ in een door mannen gedomineerd gebied. Onlangs heeft Museum Arnhem dit werk aangekocht en opgenomen in zijn vaste collectie.

Millennials_MelanieBonajo
Melanie Bonajo, Night Soil – The Economy of Love, 2015. Collectie Museum Arnhem

Performances
Aldo Esparza Ramos (1986) voert tijdens de tentoonstellingsperiode twee maal een performance uit, waarin hij aandacht vraagt voor het geweld en de politieke situatie in Mexico.

zo 06/11/2016 om 15:00 uur
zo 29/01/2017 om 15:00 uur

Millennials is mede mogelijk gemaakt door: BankGiro Loterij, Gemeente Arnhem en Vereniging Vrienden Museum Arnhem. Melanie Bonajo wordt vertegenwoordigd door AKINCI, Amsterdam. 

www.museumarnhem.nl gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.