Museum Arnhem in Museum CODA

Nu wij tijdelijk gesloten zijn voor publiek opent Museum CODA de deuren voor onze collectie sieraden. Uit de schenking van verzamelaar Jurriaan van den Berg is een selectie sieraden uit logeren in Alles of Niets. De tentoonstelling schetst een prachtig beeld van de passie van Jurriaan van den Berg.

Collectie op reis

Museum Arnhem vernieuwt! Daarom is het museum momenteel tijdelijk gesloten. Hoogtepunten uit onze collectie hoef je niet te missen. De collectie is op reis en gaat het hele jaar door uit logeren bij verschillende musea. Ontdek waar jouw favoriete kunstwerk uit onze collectie momenteel te zien is.

Publiekslievelingen 2.0

Tijdens de Slotmanifestatie zetten we nog één keer onze collectie in het zonnetje. Geniet van een grote selectie van de door bezoekers hoogst gewaardeerde werken.

Realisme versus abstractie

Stijlloos is nog t/m zondag 7 mei is te zien in Museum Arnhem. Stijlloos toont de ontwikkeling in de Nederlandse beeldende kunst in de eerste decennia van de vorige eeuw. Hoe gaven kunstenaars als Jan Mankes, Jan Sluijters, Charley Toorop en Carel Willink in hun werk uiting aan dezelfde maatschappelijke kwesties en vraagstukken als De Stijl-kunstenaars? 

Van De Stijl naar communisme

In 2017 is het 100 jaar geleden dat de internationale kunstbeweging De Stijl is opgericht. Nederland viert dit met het feestjaar ‘Van Mondriaan tot Dutch Design.100 jaar De Stijl’. Wij sluiten hierbij aan met een museaal overzicht van Peter Alma's oeuvre.

transHISTORY. This is my truth, tell me yours

SONSBEEK is terug! De hedendaagse kunsttentoonstelling Sonsbeek'16 transACTION vindt plaats in het Sonsbeekpark, Museum Arnhem en op diverse locaties in de stad Arnhem. Curator van SONSBEEK ‘16 is het Indonesische collectief ruangrupa. De titel van de tentoonstelling in Museum Arnhem is transHISTORY. This is my truth, tell me yours.

Vrouwelijke kunstenaars uit de Olbricht Collectie

Museum Arnhem presenteert met Queensize meer dan honderd werken van 48 internationale vrouwelijke kunstenaars, onder wie Vanessa Beecroft, Rineke Dijkstra, Marlene Dumas, Mona Hatoum, Patricia Piccinini, Cindy Sherman en vele anderen. 

Selectie uit verzameling Delfts aardewerk

Delfts aardewerk is vijftien jaar geleden begonnen aan een opmars en is inmiddels 'hot'. Hedendaagse ontwerpers laten zich in Adellijk aardewerk inspireren door de ambachtelijkheid, de decors en blauwwitte kleur. De tentoonstellingsvormgeving is van Lenneke Wispelwey.

Nieuwsbeelden en found footage van alledaagse straatbeelden

Disorient bestaat uit twee grote videoprojecties met nieuwsbeelden uit het Verre Oosten, ieder met een eigen soundtrack. Disorient kreeg tijdens de Biënnale van Venetië in 2009 lovende kritieken en was in het voorjaar van 2010 voor het eerst in Nederland bij ons te zien.

Museum Arnhem te gast bij Framer Framed

De collectie van Museum Arnhem gaat op reis. Deze zomer zijn wij met een selectie kunstwerken, verworven in de afgelopen dertig jaar, te gast bij Framer Framed in Amsterdam. What we have overlooked geeft een impuls aan de discussie over culturele diversiteit. 

**** (Parool) 'De onderwerpen zijn niet mals, maar opvallend is de humoristische twist'
**** (Kunstmeisjes) 'gegarandeerde eye-opener'

Collectiepresentatie met actuele thema's en nieuwe ontwikkelingen

Onrust 02 is de tweede tentoonstelling uit de reeks Peilingen: een serie collectiepresentaties waarin de collectie van Museum Arnhem een relatie aangaat met actuele thema's en nieuwe ontwikkelingen.

Collectie Museum Arnhem

Onze collectie bestaat uit de belangrijkste verzameling magisch- en neorealisten van Nederland. Ook hebben wij een hoogwaardige collectie hedendaagse- en toegepaste kunst en een bijzondere collectie sieraden. 

Onrust

Onrust is de eerste tentoonstelling in de nieuwe reeks Peilingen, collectiepresentaties waarin Museum Arnhem reageert op actuele thema's of nieuwe ontwikkelingen zoals immigratie en ecologie. Onrust presenteert werk dat verwijst naar maatschappelijke onrust.

Het zelfportret in de Nederlandse kunst vanaf de 20e eeuw.

Kunstenaars maken zelfportretten om zichzelf of hun techniek te onderzoeken en geven de toeschouwer een kijkje in hun innerlijk. Een directere kunstvorm bestaat niet: dichter bij zichzelf komt een kunstenaar niet en als kunstkijker is er geen grotere intimiteit tot de maker van het portret mogelijk. Spiegeloog laat zien zien welke ontwikkelingen het Nederlandse zelfportret heeft doorgemaakt sinds het begin van de 20e eeuw.

Tegen het licht in

Voor Marc Mulders en Katinka Lampe is de werkelijkheid het uitgangspunt voor hun werk. Zij zetten hun verbazing, verontrusting en ongeloof om in verf en verkennen daarmee de grenzen van het realisme. Wat laat je zien? Wat verhul je? Is toedekken ontkennen, of maakt het juist het onzichtbare en onzegbare zichtbaar?

Gelders Balkon 28

Collages vormen het beginpunt voor de schilderijen van de Arnhemse Elka Oudenampsen (Stadskanaal, 1967). Zij gebruikt hiervoor plaatjes uit glossy tijdschriften. Door het spelen met vorm, kleur, compositie en textuur ontstaan er nieuwe figuren en gezichten die zijn opgebouwd uit eenvoudige, elementaire vormen. 

Stillevens komen digitaal tot leven

Het schilderachtige licht van de Hollandse meesters vormt de rode draad in de fotowerken van Louise te Poele. Sommige van 1,5 bij 3 meter groot, andere zo klein dat de details alleen met een vergrootglas bekeken kunnen worden.

Alles behalve kleren. mode - fotografie - magazines

Modefotografie en magazines zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. We tonen hoogtepunten van de geschiedenis van de modefotografie in Nederland. Thema’s in de mode spelen in verschillende periodes een rol, maar veranderen ook in de tijd. Met werken van Viviane Sassen, Erwin Olaf, Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin en vele anderen.

Installatie waarin fotografie en film samenkomen

Waiting is de nieuwste installatie van Erwin Olaf waarin fotografie en film samenkomen. Een vijftig minuten durende film verbeeldt het verstrijken van de tijd tussen hoop en teleurstelling. Op welk moment nemen de negatieve emoties de overhand? 

Gelders Balkon 26

An Beerman (Teloek Bajoer, Borneo, Indonesië 1928 – Andelst 2014) liet zich inspireren door het dagelijks leven. In haar werk vormen kinderen, volwassenen, dieren en het landschap het verhalende karakter van haar schilderijen. Beerman schilderde in heldere, overwegend blauwgroene tinten, met als contrast de kleur van haar mensfiguren. Haar werk wordt ook wel getypeerd als poëtisch realisme of poëtisch expressionisme.

Videowerken en interactieve collectiepresentatie

Ruimtekoers zet deze maand met innovatieve en creatieve initiatieven leegstaand vastgoed in de Arnhemse binnenstad letterlijk in de spotlight. Museum Arnhem manifesteert zich in de oude kluis op de eerste verdieping van het voormalig ABN AMRO gebouw aan het Gele Rijdersplein met videowerken van Hans Op de Beeck en Araya Rasdjarmrearnsook én met een interactieve collectiepresentatie.

Door de Staat gekocht '40-'45

Voor het eerst in de geschiedenis wordt de kunstverzameling getoond die tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Nederlandse overheid is aangekocht. Nu, zeventig jaar later, is het tijd om de 'geaarde kunst', als tegenhanger van 'Entartete (ontaarde) Kunst', in samenhang aan het publiek te tonen.

Gelders Balkon 25

Emanuel Engelen (1989, Rhenen) stelt in zijn video’s en installaties essentiële vragen over de beleving van het persoonlijke leven. Vanuit zijn geheugen ordent hij systematisch locaties, personen en ervaringen die een belangrijke rol in zijn leven spelen.

Sieraden en taxidermie

In de tentoonstelling Beauty of the Beast toont Museum Arnhem het werk van meer dan 15 internationale ontwerpers en kunstenaars, die een verbinding leggen tussen taxidermie, sieraden en beeldende kunst. Met werken van onder meer Niels van Eijk en Miriam van der Lubbe, Kate Gilliland, Idiots, Ben Lignel, Kelly McCallum, Kate MccGwire, Marta Mattsson, Ted Noten, Reid Peppard, Iris Schieferstein, Simei Irene Snyman, Tinkebell en Charlie Tuesday Gates.

Meterslange sculptuur in koepelzaal

In Museum Arnhem is momenteel de meterslange sculptuur van Kate MccGwire (GB) te zien. Deze organische sculptuur,Gyre, is gemaakt van twintigduizend kraaienveren en dringt vanuit een muur kronkelend de koepelzaal van het museum binnen.

There is a crack in everything, that’s how the light gets in

Voor deze 31e editie van het Gelders Balkon maakt Merlijne Marell nieuw werk, geïnspireerd op de sierlijke vormen en decors van de keramiek uit de Arnhemsche Fayencefabriek, in reactie op de tentoonstelling Van Art Nouveau tot Art Deco. 

(There is a crack in everything, that’s how the light gets in (uit 'Anthem', Leonard Cohen, 1992)

www.museumarnhem.nl gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.